Industry

Βιμ Βέντερς: 50 κινηματογραφικές συμβουλές σε νέους κινηματογραφιστές

στα 10

Διαβάστε τη λίστα του Βιμ Βέντερς. Είναι ιδανική και για μη κινηματογραφιστές.

Βιμ Βέντερς: 50 κινηματογραφικές συμβουλές σε νέους κινηματογραφιστές

Ο Γερμανός φίλος αποφασίζει να μοιραστεί 50 συμβουλές προς νέους κινηματογραφιστές. Η λίστα του είναι έξυπνη, δημιουργική, γεμάτη χιούμορ - όπως ακριβώς κι ο ίδιος αν έχεις την τύχη να τον γνωρίσεις από κοντά. Δεν του αρέσουν οι σοβαροφανείς, βαρύγδουπες δηλώσεις. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν θα τα πει έξω από τα δόντια. Η λέξη «συμβουλή» όμως τον ενοχλεί. Τις ονομάζει προτάσεις και μας τις παραθέτει...

  • Εχεις πάντα την επιλογή του να κάνεις καριέρα, ή να κάνεις ταινίες. Αν προτιμάς την καριέρα, μη διστάσεις. Θα γίνεις πιο πλούσιος, πιο ήσυχος. Δε θα περάσεις όμως το ίδιο καλά.
  • Οταν δεν έχεις τίποτα να πεις στις συνεντεύξεις, μη νιώσεις ποτέ ότι είσαι υποχρεωμένος. Αν έχεις κάτι να πεις, καλύτερα να μείνεις συνεπής σ' αυτό μέσα στα χρόνια.
  • Μη δίνεις πολλές συνεντεύξεις.
  • Να σέβεσαι τους ηθοποιούς σου. Η δουλειά τους είναι 10 φορές πιο επικίνδυνη από τη δική σου.
  • Μην κοιτάς το μόνιτορ. Να κοιτάς τα πρόσωπά τους μπροστά από την κάμερα. Να στέκεσαι δίπλα, κι όχι πίσω της. Θα δεις πολλά περισσότερα πράγματα έτσι. Να τσεκάρεις όμως το μόνιτορ μετά από κάθε λήψη.
  • Το υπεύθυνο για το σκριπτ κορίτσι είναι πάντα σωστό σε ό,τι σε διορθώνει. Μην την πολεμάς. Να της φέρνεις κάθε μέρα λουλούδια.
  • Να θυμάσαι πάντα: Το ρακόρ είναι υπερτιμημένο!
  • Να θυμάσαι πάντα: Η κάλυψη από πολλές γωνίες είναι υπερτιμημένη επίσης!
  • Αν θες να κάνεις νυχτερινά γυρίσματα την μέρα, κάντο όταν λάμπει ο ήλιος.
  • Πριν φωνάξεις «cut» να μετράς πάντα μέχρι το 5.
  • Η βροχή γράφει στο φακό μόνο όταν τη φωτίσεις από πίσω.
  • Μη γυρίσεις ταινία γουέστερν αν σιχαίνεσαι τα άλογα (αλλά δεν πειράζει αν δεν συμπαθείς τις αγελάδες)
  • Αν είναι να γράψεις μία σκηνή που συμμετέχουν μικρά παιδιά ή μωρά, ξανασκέψου το.
  • Ποτέ μην περιμένεις από σκύλους, γάτες, πουλιά, άλογα ή ζώα του τσίρκου να κάνουν αυτό που θέλεις. Κράτησε τα πλάνα σου ανοιχτα.
  • Οχι, τα λάθη δε διορθώνονται ποτέ στο μοντάζ.

1

  • Το να επιμένεις να σου ανήκει το final cut είναι υπερτιμημένη υπόθεση. Μόνο οι ανόητοι επιμένουν να θέλουν την τελευταία λέξη. Οι σοφοί καταπίνουν την ματαιοδοξία τους και κάνουν συμφωνίες που τους συμφέρουν, ακόμα κι όταν θυσιάζουν το τελευταίο cut.
  • Μην επιμένεις πάντα. Κι άλλοι άνθρωποι έχουν υπέροχες ιδέες. Να τους ακούς.
  • Οσο μεγαλύτερος είναι ο προϋπολογισμός σου, τόσο περισσότερα μπορείς να κάνεις, αλλά σε ακόμα λιγότερα μπορείς να έχεις γνώμη.
  • Ποτέ μην ερωτευτείς την προσωρινή μουσική / οδηγό σου.
  • Ποτέ μην ερωτευτείς την πρωταγωνίστριά σου.
  • Αν αγαπάς το ποδόσφαιρο μην κανονίσεις γυρίσματα ταινίας πάνω σε Μουντιάλ.
  • Μην αναφέρεσαι σε άλλες ταινίες στην ταινία σου. Εκτός κι αν πρέπει. (Αλλά γιατί να πρέπει;)
  • Μην μοντάρεις ποτέ ο ίδιος το trailer της ταινίας σου.
  • Αν σου λείπουν τα χρήματα, ας μην σου λείπει και η φαντασία.
  • Το να κρατάς ένα σφιχτό πρόγραμμα είναι δύσκολο. Η σπατάλη χρόνου είναι χειρότερη.
  • Εντάξει, θες να κάνεις γύρισμα πάνω στα storyboards που ετοίμασες. Απλά, να θυμάσαι να ζωγραφίζεις και έξω από τις γραμμές.
  • Οσο πιο λίγο μακιγιάζ, τόσο το καλύτερο.
  • Οσο λιγότεροι διάλογοι, τόσο το καλύτερο.
  • Οχι πολλά γλυκά στο τραπέζι του συνεργείου. Η πολλή ζάχαρη φέρνει καταστροφικά αποτελέσματα στο γύρισμα.

2

  • Οι ταινίες μπορούν να αποκαλύψουν όσα κρύβουμε, αρκεί ο σκηνοθέτης τους να έχει θάρρος να κοιτάξει. Μέσα του.
  • Οσα περισσότερα γνωρίζεις πάνω στη σκηνοθεσία, τόσο δυσκολότερο να αφήσεις την τεχνική γνώση πίσω σου. Αν όμως επιτρέψεις στην τεχνογνωσία να πάρει τα ηνία, γιατί «εσύ ξέρεις», τη γάμησες.
  • Μην λες μία ιστορία που, το νιώθεις, κάποιος άλλος μπορεί να την πει καλύτερα.
  • Μία «όμορφη εικόνα» μπορεί να αποδειχτεί ό,τι χειρότερο μπορεί να συμβεί στο πλάνο σου.
  • Αν έχεις έναν ηθοποιό που βελτιώνεται με κάθε λήψη κι έναν που κουράζεται και το χάνει, φρόντισε οι ερμηνείες τους να συναντηθούν στην μέση. Ή βρες καλύτερους ηθοποιούς.
  • Οταν κάνεις νυχτερινό γύρισμα μην επιτρέψεις στον Διευθυντή Φωτογραφίας σου να χρησιμοποιήσει το λαμπερό, μπλε, contre-jour φως που του έχουν διδάξει να χρησιμοποιεί. Οχι, ούτε από απόσταση. Πάντα, πάντα, πάντα το αποτέλεσμα είναι ψεύτικο.
  • Κάποιοι ηθοποιοί δεν πρέπει ποτέ να βλέπουν τα γυρίσματά τους στο τέλος της μέρας. Φρικάρουν αδικαιολόγητα. Κάποιοι άλλοι επιβάλλονται να το κάνουν. Πρέπει να ξέρεις να τους ξεχωρίσεις.
  • Να είσαι πάντα προετοιμασμένος στο μοντάζ. Μπορεί να πρέπει να αποχωριστείς την αγαπημένη σου λήψη.
  • Γιατί να κάθεσαι στο trailer σου όταν το συνεργείο σου δουλεύει;
  • Μην τους αφήσεις να στρώσουν τις γραμμές για το travelling αν δεν έχεις προβάρει όλη τη σκηνή βήμα βήμα.

3

  • Χρειάζεσαι έναν καλό τίτλο από την αρχή. Μην γυρίσεις την ταινία σου με έναν προσωρινό τίτλο που απεχθάνεσαι.
  • Γενικός κανόνας: μην συνεργάζεσαι με ζευγάρια (φυσικά υπάρχουν εξαιρέσεις!)
  • Μην διασκευάζεις μυθιστορήματα.
  • Αν το παιδί που κρατάει το μικρόφωνο γκρινιάζει, αν οι ηλεκτρολόγοι σου μουρμουρίζουν, αν έχεις δυσκοιλιότητα: όλα θα φανούν στην οθόνη.
  • Οταν μιλάς στο συνεργείο σου, όταν μιλάς στο πάρτι ολοκλήρωσης των γυρισμάτων, όταν μιλάς από την σκηνή των Οσκαρ - να είσαι σύντομος.
  • Kάποιοι ηθοποιοί είναι καλύτεροι στο ντουμπλάζ.
  • Κάποιοι ηθοποιοί δε θα πρέπει να κάνουν ποτέ ντουμπλάζ (ένας από αυτούς ήταν ο Ορσον Ουέλς).
  • Υπάρχουν 10.000 ακόμα οδηγίες, παρόμοιες με αυτές τις 50.
  • Αν υπάρχουν χρυσοί κανόνες, να αναζητάς τους πλατινένιους.
  • Δεν υπάρχουν κανόνες.
  • Τίποτα από τα παραπάνω δεν είναι απαραίτητα σωστά.

Διαβάστε ακόμα:: Οι αγαπημένες ταινίες του Βιμ Βέντερς