Φεστιβάλ / Βραβεία

Berlinale 2016: Μελαγχολικό, αντιπολεμικό, ερωτικό, ράθυμο ασπρόμαυρο στο «Letters from War»

στα 10

Ο Πορτογάλος Ιβο Φερέιρα κάνει μια «επιστολική ταινία» αναμφίβολα εντυπωσιακή, μα ίσως λίγο περισσότερο «αυτάρεσκη» απ όσο θα έπρεπε.

Berlinale 2016: Μελαγχολικό, αντιπολεμικό, ερωτικό, ράθυμο ασπρόμαυρο στο «Letters from War»

Το ««Letters from War»», δεν είναι απλά βασισμένο στα γράμματα που ο συγγραφέας Αντόνιο Λόμπο Αντούνες έστελνε στην γυναίκα του κατά την διάρκεια της θητείας του μεταξύ του 1971 και 1973 όταν υπηρετούσε ως γιατρός στον πόλεμο των Πορτογάλων εναντίων των επαναστατών που ζητούσαν την ανεξαρτησία της Αγκόλας, είναι στο μεγαλύτερο μέρος του ανάγνωση και η εικονογράφηση αυτών των επιστολών.

Γυρισμένο σε ασπρόμαυρο, εντυπωσιακα φωτογραφημένο, θέλοντας ή μη σου θυμίζει το «Tabu» του Αντόνιο Γκόμεζ και δεν είναι τυχαίο ίσως ότι μοιράζονται τον ίδιο παραγωγό, την απουσία χρώματος και μια αντίστοιχη ματιά σε μια μυθολογική σχεδόν Αφρική, όμως το φιλμ του Φερέιρα δεν έχει την έμπνευση και την ρευστότητα εκείνης της ταινίας, αντίθετα είναι απόλυτα αφοσιωμένο σε ένα πολύ συγκεκριμένο κινηματογραφικό όραμα.

letters from war 607

Περιορίζοντας τον διάλογο μεταξύ των ηρώων στο ελάχιστο, δίνει τον λόγο στην ανάγνωση των επιστολών του Αντόνιο από μια γυναικεία φωνή, εκείνη της γυναίκας του που έχει μείνει πίσω στην Λισσαβόνα να περιμένει το παιδί τους να γεννηθεί κι εκείνον να γυρίσει. Ο λόγος περιγράφει άλλοτε την καθημερινότητά του, άλλοτε την μελαγχολία του, άλλοτε τον τρόπο που η πολιτική του σκέψη αλλάζει, άλλοτε τις εντυπώσεις του από την Αφρική κι άλλοτε τον πόθο για την γυναίκα του και, η κάμερα μεταγράφει τον λόγο σε εικόνες μέσα από εντυπωσιακά ταμπλό βιβάν που κατά στιγμές σου κόβουν την ανάσα με την ομορφιά τους.

letters from war 607

Κάπως έτσι και παρά τις εντυπωσιακές εικόνες και την κατά στιγμές υπνωτιστική αφήγηση, το φιλμ του Φερέιρα, δεύτερη μεγάλου μήκους του μετά το «April Showers» του 2009, δεν βρίσκει την δύναμη που θα περίμενες από ένα «πολεμικό» ή ένα «πολιτικό» φιλμ, αλλά υπάρχουν στιγμές που βρίσκει τον αληθινό λόγο ύπαρξης του ως μια συναρπαστική ερωτική ιστορία, κυρίως μέσα από τις λέξεις κι αναμφίβολα περιέχει μια από τις πιο έντονες ερωτικές σκηνές που έχουμε δει στο σινεμά, μια απεικόνιση του καθαρού πάθους μέσα από τον λόγο κι ενώ οι δυο εραστές βρίσκονται χιλιάδες μίλια μακριά.

letters from war 607

Ομως την ίδια στιγμή, ακόμη κι αν ο λόγος και η εικόνα συνθέτει ένα φιλμ γοητευτικό, δομημένο από μια αυτάρκη και ενδιαφέρουσα ιδέα, δεν μπορεί να αποφύγει την αίσθηση του τεχνητού, μιας ταινίας που ενδιαφέρεται πολύ περισσότερο για την φόρμα και το ύφος παρά για το περιεχόμενο. Περισσότερο για τον εαυτό της και την ομορφιά, παρά για τον θεατή ή τον αντίκτυπο που θα έχει σε αυτόν.

Δείτε το τρέιλερ:


Το 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου διεξάγεται φέτος από τις 11 μέχρι τις 22 Φεβρουαρίου. Το Flix βρίσκεται εκεί για να σας μεταφέρει λεπτό προς λεπτό όλα όσα θα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις σκοτεινές αίθουσες με την υποστήριξη του Goethe-Institut Athen.

Περισσότερες κριτικές από τη Berlinale 2016