Φεστιβάλ / Βραβεία

19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: στο «Santoalla» η ζωή γράφει το πιο τρομακτικό θρίλερ

στα 10

Mία συγκλονιστική ιστορία εξαφάνισης σ' έναν μικρό ισπανικό ορεινό οικισμό αποδεικνύει ότι ο μεγαλύτερος τρόμος είναι πραγματικός, κι όχι «genre». Κι ότι ανάμεσα στα ερείπια και στα μυστικά και τα ψέμματα ενός χωριού μπορεί να βρίσκεται θαμμένη μία πολύ σκληρή πραγματικότητα για τον άνθρωπο, τις καταβολές, την υποκρισία και το τραύμα που ονομάζεται «οικογένεια».

19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: στο «Santoalla» η ζωή γράφει το πιο τρομακτικό θρίλερ

Είκοσι περίπου χρόνια πριν, ένα ζευγάρι Ολλανδών, προοδευτικοί οικολόγοι κι ακτιβιστές, ο Μάρτιν Φερφόντερν και η Μάργκο Πόολ, αποφάσισαν να αφήσουν πίσω τη γενέτειρα χώρα τους και να ταξιδέψουν στην Ευρώπη, αναζητώντας το μέρος όπου θα μπορούσαν να ζήσουν απλά, αυτόνομα, ήσυχα. Μακριά από την υπερβολή του καπιταλισμού, την ακρίβεια, το αγχωτικό μητροπολιτικό στιλ ζωής.

Μετά από μήνες περιήγησης και περιπέτειας, διασχίζοντας με το αυτοκινούμενο τροχόσπιτό τους την ορεινή βορειοδυτική Ισπανία στα σύνορα με την Γαλικία, ανακάλυψαν ανάμεσα σε δυο χαράδρες τον οικισμό της «Santa Eulalia», ή στα γαλικιανά «Santaolalla». Ενα εγκατελειμένο στα ερείπια του χωριό, όπου είχε παραμείνει μόνο μία αγροτική οικογένεια. Δυο ηλικιωμένοι γονείς και οι γιοι τους - συνομήλικοι του ζευγαριού. Αρχικά οι ντόπιοι κοιτούσαν τις δράσεις των Ολλανδών με περιέργεια - έτσι όπως μόνοι τους ανασκεύαζαν το σπίτι που αγόρασαν, ξεκίνησαν να φυτεύουν και να καλλιτεργούν τον κήπο τους και να μαζεύουν γάλα κι αυγά από τα νεοαποκτηθέντα ζώα τους.

Santoalla 607 1

Santoalla 607 2

Οσο όμως προχωρούσε ο καιρός κι ο Μάρτιν φιλοδοξούσε να καθαρίσει τα μπάζα, να βάψει, να αναστηλώσει, να συντηρήσει τον τόπο, οι γείτονές του άρχισαν να αντιδρούν με τον «ξένο που δεν ήξερε τη θέση του». Οι κόντρες έγιναν εντονότερες έφτασαν μέχρι τα δικαστήρια και ξαφνικά, το 2010, ο Μάρτιν... εξαφανίστηκε. Εφυγε ένα πρωί με το τζιπ του για να φέρει προμήθειες και δεν επέστρεψε ποτέ. Κανείς δεν εντόπισε ούτε τον ίδιο, ούτε το αυτοκίνητό του. Η Μάργκο έψαξε σε γειτονικά δάση και γκρεμούς με την τοπική αστυνομία, αλλά δε βρήκε ίχνος του άντρα της ή κάθαρση. Και είναι πεπεισμένη ότι πρόκειται για έγκλημα. Και είναι βέβαιη ότι το διέπραξαν οι γείτονες.

Santoalla 607 3

Santoalla 607 4

Ακολουθώντας για χρόνια την υπόθεση, και μοντάροντας με μαεστρία τις συνεντεύξεις με τα εμπλεκόμενα μέλη, το αρχειακό υλικό (ο Μάρτιν και η Μάργκο είχαν γίνει αρκετές φορές θέμα της τοπικής τηλεόρασης για το πώς είχαν δημιουργήσει μία αυτόνομη οικονομικά φάρμα) και της επιβλητικές εικόνες της φύσης, του εγκαταλειμμένου τόπου που διηγείται βουβά τη δική του ιστορία, οι νεοϋορκέζοι συνσκηνοθέτες Αντρου Μπέκερ και Ντάνιελ Μέρερ κατασκευάζουν ένα σκοτεινό θρίλερ μυστηρίου κι ένα βαθιά ουσιαστικό ντοκιμαντέρ για την αιώνια κόντρα απέναντι στο ξένο και το διαφορετικό.

Εστιάζοντας με την κάμερά τους σ' ένα μικρό οικισμό, αφηγούνται κάτι δυστυχώς οικουμενικό. Ξεφλουδίζοντας τις πολλές επιδερμίδες μίας ιστορίας που ξεκινά ως μία υπόθεση εξαφάνισης και προσωπικής κόντρας, οι ντοκιμαντερίστες αποκαλύπτουν την μεγάλη εικόνα της ανθρώπινης φύσης: αλαζονική με τα εδαφικά κι όχι μόνο κεκτημένα, ανταγωνιστική και φοβική με τα αλλότρια, έτοιμη να χτίσει σύνορα, όρια, τείχη, μυστικοπαθή, υποκριτική και σε ακραίες περιπτώσεις φονική.

Santoalla 607 6

Santoalla 607 7

Δυστυχώς μπορεί κανείς να αναγνωρίσει το μεσογειακό ταπεραμέντο, την πεισμωμένη άρνηση για κάτι άλλο, την εχθρικότητα και την καχυποψία, τα ψέματα και το κουτσομπολιό, την Αγία Οικογένεια στο όνομα της οποίας διαπράττονται εγκλήματα.

Το « Σαντοάγια» ανοίγει ένα μεγάλο διάλογο για την πραγματική ενοχή στα θεμέλια (ή τα ερείπια, όπως το πάρει κανείς) των παραδοσιακών μας δομών. Τους ρατσισμούς, τη διαστρεβλωμένη ηθική, την οργή που κληρονομούμε με τον οικογενειακό ομφάλιο λώρο και παραδίδουμε κι εμείς μουδιασμένα στην επόμενη γενιά ως κληρονομιά. Ερχεται ένα ξένο στοιχείο και ταράζει την κανονικότητά μας και η συστημική αντίδραση του «τσιφλικά» ποια είναι; Να επιστρέψουν όλα όπως ήταν. Ακόμα και βίαια.

Μέσα από ένα ατμοσφαιρικό όσο και καίριο σινεμά παρατήρησης, υπαινικτικό μοντάζ κι εξαιρετικές, μικρές και μεγαλύτερες στιγμές αποκαλύψεων, οι Μπέκερ και Μέρερ πετυχαίνουν μία ανθρωπολογική διατριβή με την επίφαση του σασπένς που σε κρατά στην άκρη της καρέκλας σου μέχρι και την τελική κάθαρση.

Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται από τις 3 ως τις 12 Μαρτίου 2017. Το Flix βρίσκεται εδώ για να σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις αίθουσες.

Η μπίρα Fischer, που αγαπά την τέχνη και τη δημιουργία, απονέμει για 5η συνεχή χρονιά τα Βραβεία Κοινού Fischer στο 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Επιπλέον, από τις 3 έως τις 12 Μαρτίου 2017, σε όλη τη διάρκεια του Φεστιβάλ, σε 26 επιλεγμένα σημεία, οι σινεφίλ, καταναλώνοντας μία Fischer και με την επίδειξη του εισιτήριου της προβολής, θα μπορούν να απολαύσουν μία ακόμη δωρεάν! Γιατί όλες οι κινηματογραφικές στιγμές ξεκινούν και τελειώνουν με μία Fischer!

Διαβάστε ακόμη