Φεστιβάλ / Βραβεία

17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Κι ο Ελβις τσιγγάνος ήταν

στα 10

Στο νέο ντοκιμαντέρ της, «Sam Roma», η Μαρίνα Δανέζη εγκαθίσταται στους καταυλισμούς και τις κοινότητες Ρομά κι απολαμβάνει το χιούμορ και την ανεμελιά τους.

17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Κι ο Ελβις τσιγγάνος ήταν

Το νέο ντοκιμαντέρ της Μαρίνας Δανέζη, μετά το βραβευμένο «Σωματείο Ρακοσυλλεκτών», επισκέπτεται, γνωρίζει, βλέπει κι ακούει τους Ρομά, από την Αγία Βαρβάρα της Αθήνας, ως τον Πύργο, την Κόρινθο και την Αργολίδα. Κι έχει ένα κέφι, ένα χιούμορ και μια αίσθηση ελευθερίας μεταδοτική. Οσο όμορφα κορίτσια και χαριτωμένα μωρά παίζουν, χορεύουν και χαζεύουν την κάμερα, οι μεγαλύτεροι άντρες και γυναίκες αφηγούνται την ιστορία της φυλής τους και χαρτογραφούν τις αρετές και τα στραβά τους. Η προφορική παράδοση μπερδεύεται με τα παραμύθια: οι Ρομά προήλθαν από τους Ινδούς, ή από τους Αιγύπτιους, ή από τους Βορειοευρωπαίους, ή από τους Αρχαίους Ελληνες: από τις 12 φυλές των Ελλήνων, εκείνοι ήταν οι Περβίοι. Εν πάσει περιπτώσει, το μόνο σίγουρο είναι ότι, όπως όλοι, προέρχονται από τον Αδάμ και την Εύα.

Διαβάστε ακόμη: 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Η Πάολα έκανε τη λάλα της - και πολλά παραπάνω

sam roma 607

Με ισοπεδωτική αυτοπεποίθηση και υπερηφάνεια, οι Ρομά της ταινίας μοιράζονται την εικόνα που έχουν οι υπόλοιποι Ελληνες, οι «λαϊκοί», για τους ίδιους κι είναι σίγουροι ότι αν είχαν πρόσβαση στην εκπαίδευση θα ήταν πιο προσαρμοσμένοι στη νόρμα, πιο πετυχημένοι κι αποδοτικοί. Γιατί στη βάση τους είναι μάλαμα: είναι αισθηματίες, συγχωρούν, συντρέχουν. Είναι και χωρατατζήδες, με τρόπο πληθωρικό και τσαχπίνικο, όταν η αυστηρή παράδοση παίζει με τα πονηρά σεξουαλικά σχόλια, η θρησκεία με την πίκρα για τα γηρατειά, η αρχοντιά με την μπαμπεσιά. Και την ανεκδοτολογία: για όποιον δεν το γνώριζε, Ρομά δεν είναι μόνο ο Μάκης Χριστοδουλόπουλος, αλλά κι ένα πλήθος ακόμα διασήμων, από τον Τσάρλι Τσάπλιν, τον Γιουλ Μπρίνερ και τον Κρίστοφερ Λι, μέχρι τον Νταλάρα (ίσως, όχι σίγουρα) και τον Ελβις Πρίσλεϊ (σίγουρα).

Διαβάστε ακόμη: 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, «Poverty Inc», όταν η φτώχεια γίνεται προσοδοφόρα επιχείρηση

sam roma 607

Η Μαρίνα Δανέζη νιώθει φιλόξενα στον τόπο των Ρομά, μοιάζει ν' απολαμβάνει το περιπετειώδες πνεύμα τους, την ανοιχτοσύνη του τρόπου ζωής τους, τα λαμπερά τους μάτια. Γι' αυτό και το ντοκιμαντέρ μένει στη γνωριμία, στη ζεστασιά και το χαμόγελο - ό,τι πιο βαθύ, βαρύ, προβληματικό σκεπάζει τους Ελληνες Ρομά, οι διακρίσεις, ο ρατσισμός, η εγκληματικότητα, αγγίζονται απαλά-απαλά, ανώδυνα, σ' ένα φιλμ που περισσότερο προσκαλεί σ' ένα πανέμορφο σύμπαν παρά ανατέμνει τις δυσκολίες του.

Διαβάστε ακόμη: 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Η Ρεμπέκα ήταν μόνο επισκέπτρια στον κόσμο μας

sam roma 607

Ωστόσο η Δανέζη έχει το μάτι του ικανού σκηνοθέτη για ν' αποτυπώσει ατμόσφαιρα και υπόγεια ρεύματα και ν' αξιοποιήσει την υπέροχη αισθητική του μέρους, την πολυχρωμία, τα εκφραστικά πρόσωπα. Κι αν η ταινία δεν είναι αρκετά αναλυτική ή αιχμηρή, είναι, ωστόσο, μια ατμοσφαιρική δήλωση ταυτότητας.

Δείτε παρακάτω το τρέιλερ του «Sam Roma» της Μαρίνας Δανέζη.

Αναλυτικά το πρόγραμμα του φεστιβάλ και η λίστα ταινιών κάθε τμήματος στο επίσημο site του 17ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα πραγματοποιείται από τις 13 έως τις 22 Μαρτίου 2015, στις αίθουσες Ολύμπιον, Παύλος Ζάννας, Τζον Κασσαβέτης, Σταύρος Τορνές, Φρίντα Λιάππα και Τώνια Μαρκετάκη. Το Flix βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και θα σας μεταφέρει καθημερινά την ατμόσφαιρα του Φεστιβάλ μέσα και έξω από τις αίθουσες

Διαβάστε περισσότερα: