Φεστιβάλ / Βραβεία

16o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Τα 10 πράγματα που περιμένουμε

στα 10

Το νούμερο 1: H πληθώρα των ελληνικών ντοκιμαντέρ που θα προβληθούν στο Φεστιβάλ, με το βλέμμα στραμμένο στην κρίση και στην αγνωστη Ελλάδα που κατοικεί στο παρόν, το παρελθόν και το μέλλον.

Flix Team
16o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Τα 10 πράγματα που περιμένουμε
Σκηνή από το «Χαμένο Σήμα της Δημοκρατίας» του Γιώργου Αυγερόπουλου

Με περισσότερα από 50 ντοκιμαντέρ, το ελληνικό σινεμά τεκμηρίωσης δίνει το παρών στο 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, αποδεικνύοντας την άνθιση του είδους τα τελευταία χρόνια στη χώρα - πράγμα που επιτείνεται από το ανεξάντλητο υλικό που προσφέρει καθημερινά η κατάσταση σε μια Ελλάδα που συνεχίζει να ζει μέρες κρίσης, να επιστρέφει στο παρελθόν αναζητώντας ερμηνείες για το παρόν, να προσπαθεί να βρει διέξοδο προς το μέλλον.

Κύριο λόγο θα παίξουν και φέτος τα ντοκιμαντέρ που αναφέρονται στην κρίση, την πολιτική και καίρια θέματα της επικαιρότητας όπως το μεταναστευτικό, το κομματικό σκηνικό και το μεταβατικό στάδιο στο οποίο βρίσκεται η χώρα.

Διαβάστε τα πάντα για το 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο ειδικό τμήμα του Flix που ανανεώνεται συνεχώς.

2 Point of no Return

Ο Γιώργος Αυγερόπουλος καταγράφει τα γεγονότα που ακολούθησαν μετά το κλείσιμο της ΕΡΤ, στο ντοκιμαντέρ του «Το Χαμένο Σήμα της Δημοκρατίας». Μια πιο αισιόδοξη προσέγγιση της κρίσης αποτυπώνουν τα ντοκιμαντέρ «Ο Αλλος Ανθρωπος» του Στάθη Γαλαζούλα, «Κοινωνικό Ωδείο/Notes» της Θέκλας Μαλάμου και της Αλεξάνδρας Σαλίμπα, «Gr. Work In Progress» της Ελενας Ζερβοπούλου και «Point of no Return» της Αλκμήνης Μπούρα. Η Κατερίνα Πατρώνη παρουσιάζει εναλλακτικές μορφές καλλιτεχνικής δημιουργίας στο «Η Τέχνη της Κρίσης, Η Περίπτωση του Θεάτρου». Καθημερινές ιστορίες ανθρώπων που ζουν στη σημερινή Ελλάδα αναδεικνύονται μέσα από τα ντοκιμαντέρ «Στο Φαρμακείο» της Μύρνας Τσάπα και «Polka in Athens» της Κατερίνας – Μάρθας Κλαρκ.

2 Στο Νήμα

Το ντοκιμαντέρ «Η Νονά» του Στέλιου Κούλογλου ανιχνεύει τη διαδρομή της καγκελάριου Ανγκελα Μέρκελ, ενώ η ταινία «Στο Νήμα» των Έμιλυς Γιαννούκου και Αλέξανδρου Παπανικολάου ακολουθεί τον Αλέξη Τσίπρα κατά την προεκλογική περίοδο. Στο «Καιρός για Ηρωες» της Καλλιόπης Λεγάκη και του Άγγελου Κοβότσου, ο Ροβήρος Μανθούλης αποκαλύπτει τον έλληνα δημοσιογράφο Ηλία Δημητρακόπουλο, άνθρωπο-κλειδί στο σκάνδαλο Watergate. Το «128 Κερατέα: Μια Πραγματική Ιστορία» των Γρηγόρη Οικονομίδη και Βάιου Σύρρου καταγράφει το οδοιπορικό της εξέγερσης των κατοίκων της Κερατέας ενάντια στη δημιουργία ΧΥΤΑ στην περιοχή, ενώ το «ΣΤαγώνες» της Νέλλης Ψαρρού εστιάζει στην υπόθεση της ιδιωτικοποίησης του νερού στη Θεσσαλονίκη. Στο «Yusef’s Song» του Κώστα Πλιάκου, με οδηγό έναν ράπερ, παρακολουθούμε τη ζωή στη Λιβύη μετά την πτώση του καθεστώτος του Καντάφι. Εικόνες της μετανάστευσης δίνουν οι ταινίες «Ηλιόσποροι» του Αντώνη Τολάκη, με επίκεντρο παιδιά μετανάστες στο κέντρο της Αθήνας, και «Τα Ονειρα της Δημοκρατίας» του Μορτέζα Τζαφαρί, με ήρωες μια ομάδα ιρανών μεταναστών στη Θεσσαλονίκη.

2 Cretativity

Διαφορετικές άγνωστες πλευρές της Ελλάδας παρουσιάζονται στο «Τα δολάρια του Αγίου» της Αύρας Γεωργίου για ένα πανηγύρι με διονυσιακά στοιχεία, στο «10.000 Νύχτες» του Κώστα Ανέστη για το πρώτο ροκ μπαρ στο Βόλο, η ιστορία των θερινών κινηματογράφων στο «2013 Θερινά Σινεμά στην Αθήνα» της Μαγδαληνής Ρεμούνδου-, η καθημερινότητα ενός πρωταθλητή μποξ στην Ελλάδα στο «Μποξέρ» του Γιώργου Παντελεάκη, γνωστές προσωπικότητες του εξωτερικού (Βικτόρια Χίσλοπ, Ρος Ντέιλι κ.ά.) που ζουν στην Κρήτη στο «Cretativity» του Μανώλη Κριτσωτάκη, πορτρέτα ανθρώπων που ζουν στην Πάτμο στο «Η ζωή στη Χώρα των Συνόρων» των Μπάμπη Τσούτσα, Αγκάθα Νταρλάση, Ελένης Λαμπροπούλου, Γιάννη Νικολάου, Μιχαήλ Αρμάν Πογκοσιάν, καθημερινά στιγμιότυπα στην Ανάφη στο «Μια αναπνοή στο Αιγαίο» του Αποστόλη Ασημακόπουλου, το προσκύνημα στην Τήνο στο «Paradise» της Λίας Τσάλτα, το ορυχείο χρυσού στις Σκουριές Χαλκιδικής στο «Χρυσό Δάσος» του Στρατή Βογιατζή και η παραγωγή αλατιού σε μια αλυκή στη Β. Ελλάδα στο «Αλυκές» των Ήρας Ντίκα και Γιώργου Σαβόγλου.

2 Παίζοντας με τη Φωτιά

Στην κατηγορία «Ανθρώπινα Δικαιώματα» θα παρουσιαστούν τρεις ταινίες με επίκεντρο τα δικαιώματα των γυναικών: Το «Παίζοντας με τη Φωτιά» της Αννέτας Παπαθανασίου φέρνει στο φως τη βαρβαρότητα που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες ηθοποιοί στο Αφγανιστάν, το «Kismet» της Νίνας Μαρίας Πασχαλίδου αποκαλύπτει την απρόσμενη επίδραση που έχουν τα τούρκικα σίριαλ στη γυναικεία χειραφέτηση στις αραβικές χώρες, ενώ το «Bref» της Χριστίνας Πιτούλη ερευνά το θέμα της κλειτοριδεκτομής μέσω μαρτυριών από την αφρικανική κοινότητα στην Ισπανία.

2 Στοργή στο Λαό

Για το παρελθόν της Ελλάδας, έτσι όπως αυτό συναντά το παρόν μιλούν τα ντοκιμαντέρ «Καλάβρυτα - Ανθρωποι και Σκιές» του Ηλία Γιαννακάκη, που παραθέτει μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν τη σφαγή των Καλαβρύτων, το ντοκιμαντέρ «Στοργή στο Λαό» του Βασίλη Δούβλη, το οποίο φέρνει στο φως λογοκριμένα καρέ ταινιών που προβλήθηκαν στη διάρκεια της χούντας. Η ιστορία του πρώτου ηλεκτρικού αυτοκινήτου πόλης που παράχθηκε από τον Γουλανδρή στη Σύρο περνά μέσα από το «Ανάμεσα σε δυο Νησιά» του Μιχάλη Σταυρόπουλου, ενώ τα «Γιάννενα του Στοχασμού και των Θρύλων» των Πάνου Κυπαρρίση και Φάνη Δούσκου καταγράφουν την ιστορική και καλλιτεχνική διαδρομή της πόλης.

2 Λούης - Επτά Φορές να Πέφτεις, Οκτώ να Σηκώνεσαι

Ανθρώπινες ιστορίες ξεδιπλώνονται στα ντοκιμαντέρ «Relentless» του Δημήτρη Στατήρη, το οποίο αποκαλύπτει το συνταρακτικό πορτρέτο ενός μποξέρ που μεγάλωσε σε ένα ζοφερό περιβάλλον στα περίχωρα του Μιλάνου. στο «Lost in the Bewilderness» της Αλεξάνδρα Ανθονι, το οποίο αφηγείται μια υπόθεση γονικής απαγωγής και των συνταρακτικών συνεπειών της. Την απίστευτη ιστορία ενός Ελληνα που κατατάχθηκε στη Λεγεώνα των Ξένων, πολέμησε στο Βιετνάμ, άλλαξε στρατόπεδο και κατέληξε εθνικός ήρωας των Βιετκόνγκ ξετυλίγει το ντοκιμαντέρ «Βιετ Κώστας. Υπηκοότης: Ακαθόριστος» του Γιάννη Τριτσιμπίδα. Εναν πολυμήχανο, ασυμβίβαστο άνθρωπο που δεν το ‘βαλε ποτέ κάτω παρουσιάζει το «Λούης - Επτά Φορές να Πέφτεις, Οκτώ να Σηκώνεσαι» του Γιώργου Ζέρβα, ενώ στο «Βόη Ενας Αγώνας Τυφλών» της Ελένης Χρυσομάλλη, πρωταγωνιστεί η αποφασιστικότητα μιας ομάδας τυφλών που παίζουν ποδόσφαιρο.

2 Ηθοποιοί: Ημερολόγιο Σπουδής

Μεγάλο κομμάτι των φετινών ελληνικών ντοκιμαντέρ αφιερώνεται στην τέχνη - σήμερα και χθες στην Ελλάδα.Ο αγώνας και οι αγωνίες των νέων ηθοποιών ξεδιπλώνονται στο ντοκιμαντέρ «Ηθοποιοί: Ημερολόγιο Σπουδής» του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου, ενώ στη «Μήδεια... Κρείσσων των Εμών Βουλευμάτων» ο Νίκος Γραμματικός στοχάζεται πάνω στο μύθο της Μήδειας. Καλλιτεχνικές αναζητήσεις, καθημερινές ανθρώπινες ιστορίες, εικόνες της κρίσης θέατρο και διάδραση κυριαρχούν στα ντοκιμαντέρ «Should I Stay or Should I go? (Να μείνω ή να φύγω;)» του Μενέλαου Καραμαγγιώλη, «Δεύτερο Τέλος» του Νίκου Λυγγούρη, «Dokime» του Γιώργου Κραββαρίτη, «Οδοιπορικό στους Δελφούς» της Αποστολίας Παπαϊωάννου και «Σχετικά με το Τέλος του Κόσμου» του Γιάννη Μισσουρίδη. Στα χνάρια του Τζέιμς Τζόις κινείται η Βουβούλα Σκούρα στο «The Red Bank. James Joyce: Τα τετράδια του, των Ελληνικών» ένας ηθοποιός από την «Αναπαράσταση» του Θόδωρου Αγγελόπουλου θυμάται στη «Θηλειά» του Βασίλη Λουλέ, ένα εικαστικό χωριό στήνεται με την καθοδήγηση του γλύπτη Θ. Παπαγιάννη στο «Θεόδωρος Παπαγιάννης: Επιστροφή στο Ελληνικό» του Παναγιώτη Κράββαρη, ενώ στο «Unplugged» ο Τζώρτζης Γρηγοράκης μας ταξιδεύει στο μουσικό φεστιβάλ του Zermatt των Αλπεων.

2 Ες Αύριον τα Σπουδαία - Πορτρέτα του Αύριο: Η Φαντασμαγορία της Ηττας

Καλλιτεχνικά πορτρέτα κλασικών, άγνωστων αλλά και σύγχρονων δημιουργών σκιαγραφούνται σε πολλά από τα φετινά ελληνικά ντοκιμαντέρ. Το πορτρέτο του διακεκριμένου έλληνα ζωγράφου Π. Τέτση σκιαγραφεί το ντοκιμαντέρ Παναγιώτης Τέτσης «Παίζοντας με τα Χρώματα» του Γιάννη Βαμβακά, η Αιμιλία Μηλού ακολουθεί στην καθημερινότητά του τον ζωγράφο Αντη Ιωαννίδη στο «Να ταΐσω τους Μέρμυγκες», το «ΑΡΙΚΑ.Α» του Μένιου Καραγιάννη παρουσιάζει την ιδιαίτερη προσωπικότητα του ζωγράφου Δημήτρη Ανδριανόπουλου, ενώ το «Ες Αύριον τα Σπουδαία - Πορτρέτα του Αύριο: Η Φαντασμαγορία της Ηττας» της Αναστασίας Χριστοφορίδου συστήνει τον εικαστικό καλλιτέχνη Γιώργο Τζινούδη από τη Θεσσαλονίκη. Διαφορετικές προσωπικότητες από όλα τα φάσματα της τέχνης αναδεικνύονται στα ντοκιμαντέρ: «Οπτική γωνία: Mythogenesis» του Νίκου Πανουτσόπουλου, «Οπτική γωνία: Το Χρώμα» του Σταύρου Ψυλλάκη, «Genevieve Clancy, Στιγμές ζωής» της Ηρώς Σιαφλιάκη, «Ακριβέ μας Νίκο» του Αλέξη Κλεάνθους, «Ες Αύριον τα Σπουδαία – Πορτρέτα του Αύριο: Κρίτων ο Ακροβάτης» του Γρηγόρη Βανταρινού, «Stairway To Titika» του Παύλου Κοσμίδη και «Το Κενό. Η Μουσική Περίπτωση της Κατερίνας Πετράκου» του Δημήτρη Παπούλια.

Διαβάστε περισσότερα για τις ελληνικές συμμετοχές στο 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και για τις συμμετοχές στα τμήματα της Αγοράς.

Διαβάστε περισσότερα για το 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που διεξάγεται φέτος από τις 14 έως και τις 23 Μαρτίου: