Στη Νεμπράσκα του 1854 και συγκεκριμένα στη θεοφοβούμενη κοινωνία μιας τυχάρπαστης συνοριακής κωμόπολης ζει μια μοναχική παρουσία, ονόματι Μαίρη Μπι Κούντι. Οι εκπρόσωποι της εκεί εκκλησίας έχουν αναθέσει στη Μαίρη τη συνοδεία τριών παρανοϊκών γυναικών προς τα σύνορα με την ανατολή. Στο δρόμο για τα σύνορα, η Μαίρη θα σώσει τη ζωή του Μπρίγκς, ενός μυστηριώδη παράνομου δραπέτη, ο οποίος δέχεται να τη συνοδεύσει στην αποστολή της, με αντάλλαγμα 300 δολάρια τα οποία θα χρεωθούν, αν και μόνο αν, καταφέρει να εγγυηθεί ότι θα φτάσουν όλοι στο προορισμό τους, σώοι και αβλαβείς.

Κοντινό σε τόνο στις «Τρεις Ταφές του Μελκιάδες Εστράντα», στον ώριμο τρόπο με τον οποίο κοιτάζει του ήρωές και τις συνθήκες στους, στην ήρεμη μεθοδικότητα με την οποία μπαίνει κάτω από το δέρμα τους και στην γαλήνια μα βαθιά μελαγχολική ματιά του με την οποία κοιτάζει την ζωή, το «The Homesman» είναι αναγνωρίσιμα έργο ενός σκηνοθέτη με μια συγκροτημένη και έντονη άποψη.

Βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του Γκλέντον Σουάρτχαουτ, το φιλμ διαδραματίζεται στην αμερικάνικη δύση το 1850 και ξεκινά συστήνοντας μας την δυνατή, αυτάρκη, μα μοναχική ηρωίδα του Μέρι Μπι Κάντι, που κρατά μόνη της μια φάρμα στις Νεμπράσκα και που στα 31 της, δεν έχει χάσει ακόμη την ελπίδα της να παντρευτεί, ακόμη κι αν μοιάζει πολύ μεγάλη για κάτι τέτοιο στην εποχή της.

Κι αν η ηλικία της δεν ήταν πρόβλημα από μόνη της, ο δυναμικός χαρακτήρας της, η αποφασιστικότητά της, η εξυπνάδα, η τόλμη της να είναι εκείνη που κάνει την πρόταση σε όποιον άντρα της μοιάζει κατάλληλος για γάμο, της έχουν δώσει την όχι πολύ επιθυμητή φήμη της αυταρχικής, απαιτητικής, προβληματικής γυναίκας.

Ομως στην ερημιά και την δυσκολία της άγριας ακόμη δύσης τα πράγματα είναι δύσκολα για όλες τις γυναίκες και τρεις από αυτές έχουν χάσει τα λογικά τους. Η μια καθώς και τα τρία παιδιά της πεθάναν από διφθερίτιδα, η άλλη έχοντας χάσει την μητέρα της από το κρύο και η τρίτη από την καταστροφή της σοδειάς και τον θάνατο του κοπαδιού τους.

Οταν η γυναίκα ενός πάστορα στο Μιζούρι προσφέρεται να τις πάρει υπό την προστασία της, η τοπική εκκλησία αναλαμβάνει να τις μεταφέρει ως εκεί, αλλά καθώς κανένας άντρας δεν προσφέρεται να το κάνει η Μέρι Μπι. Λίγο πριν ξεκινήσει το ταξίδι της, θα σώσει από την κρεμάλα έναν ηλικιωμένο τυχοδιώκτη, πρώην στρατιώτη και σε αντάλλαγμα και την υπόσχεση τριακοσίων δολαρίων θα τον πείσει να την ακολουθήσει στο ταξίδι της.

Στην διάρκεια των έξι εβδομάδων που θα περάσουν μαζί, θα περίμενε κανείς διαδρομή τους να ακολουθήσει μια μάλλον γνώριμη πορεία, με τους δυο αυτούς αντίθετους χαρακτήρες να έρχονται κοντά -και γιατί όχι να ερωτεύονται- όμως το «Homesman» δεν είναι φτιαγμένο από στερεότυπα, ούτε απευθύνεται σε θεατές που τα βρίσκουν γοητευτικά.

Δεν είναι καν μια περιπέτεια δρόμου, ακόμη κι αν στην πορεία της παράξενης αυτής ομάδας ανθρώπων δεν θα λείψουν οι κίνδυνοι ή η δράση, αλλά μια διαδρομή πιο εσωτερική στις εμπειρίες και τους κανόνες που έχουν δομήσει τους δύο αυτούς χαρακτήρες, στον τρόπο που ο κόσμος, η κοινωνία, οι ίδιες τους οι πράξεις και τα πιστεύω τους έχουν φτιάξει.

Ναι μπορεί ο τρόπος που κοιτάζει τις τρεις ψυχολογικά διαταραγμένες γυναίκες που ταξιδεύουν κλειδωμένες στην άμαξα του ζευγαριού να φλερτάρουν με μια μάλλον παλιομοδίτικη και κλισέ εικόνα της ψυχασθένειας και δίνοντάς τους απλά την θέση του θύματος, όμως το φιλμ κάνει κάτι που σχεδόν ποτέ δεν έχουμε δει τόσο καθαρά σε ένα γουέστερν, τοποθετεί την κατάσταση των γυναικών στην δύση σε πρώτο πλάνο και μιλά για τις δικές τους θυσίες και ιστορίες σε έναν κόσμο που έχει μέχρι τώρα υπάρξει σχεδόν αποκλειστικά ανδρικός.

Flixlike Dylan in the movies

Αρχική Ταινίες Νέα Θέματα TV Home Cinema Multimedia

RSS Feed Facebook Twitter

IS IT GREEK TO YOU?Κάννες 2014: Η Χίλαρι Σουάνκ κι ο Τόμι Λι Τζόουνς ταξιδεύουν στην άγρια δύση του «The Homesman»

ΦΕΣΤΙΒΑΛ / ΒΡΑΒΕΙΑ 18 ΜΑΙ 2014 / Γιώργος Κρασσακόπουλος 0 Σχόλια

Στη δεύτερη ταινία του ως σκηνοθέτης ο Τόμι Λι Τζοουνς παραδίδει ένα μεστό, μελαγχολικό και -κάτι που δεν έχουμε συνηθίσει- ένα φεμινιστικό γουέστερν.1

Κοντινό σε τόνο στις «Τρεις Ταφές του Μελκιάδες Εστράντα», στον ώριμο τρόπο με τον οποίο κοιτάζει του ήρωές και τις συνθήκες στους, στην ήρεμη μεθοδικότητα με την οποία μπαίνει κάτω από το δέρμα τους και στην γαλήνια μα βαθιά μελαγχολική ματιά του με την οποία κοιτάζει την ζωή, το «The Homesman» είναι αναγνωρίσιμα έργο ενός σκηνοθέτη με μια συγκροτημένη και έντονη άποψη.

Βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του Γκλέντον Σουάρτχαουτ, το φιλμ διαδραματίζεται στην αμερικάνικη δύση το 1850 και ξεκινά συστήνοντας μας την δυνατή, αυτάρκη, μα μοναχική ηρωίδα του Μέρι Μπι Κάντι, που κρατά μόνη της μια φάρμα στις Νεμπράσκα και που στα 31 της, δεν έχει χάσει ακόμη την ελπίδα της να παντρευτεί, ακόμη κι αν μοιάζει πολύ μεγάλη για κάτι τέτοιο στην εποχή της.

1

Κι αν η ηλικία της δεν ήταν πρόβλημα από μόνη της, ο δυναμικός χαρακτήρας της, η αποφασιστικότητά της, η εξυπνάδα, η τόλμη της να είναι εκείνη που κάνει την πρόταση σε όποιον άντρα της μοιάζει κατάλληλος για γάμο, της έχουν δώσει την όχι πολύ επιθυμητή φήμη της αυταρχικής, απαιτητικής, προβληματικής γυναίκας.

Ομως στην ερημιά και την δυσκολία της άγριας ακόμη δύσης τα πράγματα είναι δύσκολα για όλες τις γυναίκες και τρεις από αυτές έχουν χάσει τα λογικά τους. Η μια καθώς και τα τρία παιδιά της πεθάναν από διφθερίτιδα, η άλλη έχοντας χάσει την μητέρα της από το κρύο και η τρίτη από την καταστροφή της σοδειάς και τον θάνατο του κοπαδιού τους.

1

Οταν η γυναίκα ενός πάστορα στο Μιζούρι προσφέρεται να τις πάρει υπό την προστασία της, η τοπική εκκλησία αναλαμβάνει να τις μεταφέρει ως εκεί, αλλά καθώς κανένας άντρας δεν προσφέρεται να το κάνει η Μέρι Μπι. Λίγο πριν ξεκινήσει το ταξίδι της, θα σώσει από την κρεμάλα έναν ηλικιωμένο τυχοδιώκτη, πρώην στρατιώτη και σε αντάλλαγμα και την υπόσχεση τριακοσίων δολαρίων θα τον πείσει να την ακολουθήσει στο ταξίδι της.

Στην διάρκεια των έξι εβδομάδων που θα περάσουν μαζί, θα περίμενε κανείς διαδρομή τους να ακολουθήσει μια μάλλον γνώριμη πορεία, με τους δυο αυτούς αντίθετους χαρακτήρες να έρχονται κοντά -και γιατί όχι να ερωτεύονται- όμως το «Homesman» δεν είναι φτιαγμένο από στερεότυπα, ούτε απευθύνεται σε θεατές που τα βρίσκουν γοητευτικά.

1

Δεν είναι καν μια περιπέτεια δρόμου, ακόμη κι αν στην πορεία της παράξενης αυτής ομάδας ανθρώπων δεν θα λείψουν οι κίνδυνοι ή η δράση, αλλά μια διαδρομή πιο εσωτερική στις εμπειρίες και τους κανόνες που έχουν δομήσει τους δύο αυτούς χαρακτήρες, στον τρόπο που ο κόσμος, η κοινωνία, οι ίδιες τους οι πράξεις και τα πιστεύω τους έχουν φτιάξει.

Ναι μπορεί ο τρόπος που κοιτάζει τις τρεις ψυχολογικά διαταραγμένες γυναίκες που ταξιδεύουν κλειδωμένες στην άμαξα του ζευγαριού να φλερτάρουν με μια μάλλον παλιομοδίτικη και κλισέ εικόνα της ψυχασθένειας και δίνοντάς τους απλά την θέση του θύματος, όμως το φιλμ κάνει κάτι που σχεδόν ποτέ δεν έχουμε δει τόσο καθαρά σε ένα γουέστερν, τοποθετεί την κατάσταση των γυναικών στην δύση σε πρώτο πλάνο και μιλά για τις δικές τους θυσίες και ιστορίες σε έναν κόσμο που έχει μέχρι τώρα υπάρξει σχεδόν αποκλειστικά ανδρικός.

Σκληρό και κατά στιγμές αληθινά βίαιο, αλλά όχι δίχως αναλαμπές (ενός μάλλον μαύρου) χιούμορ, το «Homesman» αποτελεί ένα απρόβλεπτο φτιαγμένο για θεατές του σήμερα που δεν αναμασά κλισέ ούτε ηρωικά στερεότυπα, αλλά κοιτάζει πάνω απ όλα τους ανθρώπους. Μπορεί η ιστορία του να χτίζεται πάνω σε στιγμιότυπα που δεν ενώνονται όσο πετυχημένα θα περίμενες σε μια πιο τεταμένη αφηγηματική γραμμή, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι η ταινία δεν κρατά την προσοχή σου αμείωτη, μη δείχνοντας καθόλου πως η διάρκειά της ξεπερνά τις δύο ώρες.

Ο Τόμι Λι Τζόουνς κινηματογραφεί την αμερικάνικη Δύση με ξεκάθαρη άποψη, απεικονίζοντας τόσο την ωμότητα όσο και την ομορφιά της και χτίζει έναν ήρωα που δεν σε αφήνει να τον τοποθετήσεις εύκολα σε ένα βολικό κουτάκι. Οσο για την Χίλαρι Σουάνκ, δίνει την καλύτερη ερμηνεία της εδώ και πολύ καιρό σε έναν ρόλο από εκείνους που δεν βρίσκονται συχνά για τις γυναίκες στο Χόλιγουντ, δομημένος και χορταστικός, πλούσιος σε επίπεδα και υλικό για σκέψη.

Οι δυο τους φτιάχνουν ένα γοητευτικό αταίριαστο ζευγάρι στην οθόνη, δίχως να καταφεύγουν σε ευκολίες που θα έκαναν την ταινία πιο ελκυστική και παρ΄ότι τελικά το βάρος της ταινίας πέφτει στον χαρακτήρα του Τόμι Λι Τζόουνς, η Σουάνκ αφήνει έντονα το σημάδι της από την αρχή έως το τέλος.


Διαβάστε ακόμη:

Οχι ένα ακόμη γουέστερν. Τρέιλερ για το «The Homesman» του Τόμι Λι Τζόουνς