Αφιέρωμα | Μάης ’68 | Ο Σαμπρόλ οργανώνεται στο Παρίσι, ενώ οι φίλοι του «ανατινάσσουν» τις Κάννες

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 23 MAY 2018  /  Flix Team

Τον Μάιο του 1997, ο Κλοντ Σαμπρόλ, πρωτεργάτης της Νουβέλ Βαγκ που έμελλε να περάσει στα κινηματογραφικά κιτάπια ως ο «Γάλλος Χίτσκοκ», έδωσε μια συνέντευξη στην Le Monde στο πλαίσιο αφιερώματος για τα 50 χρόνια του Φεστιβάλ Καννών.

Ο Κλοντ Σαμπρόλ πρωτοστατεί στις διαδηλώσεις του Μαρτίου του '68 έξω από την Ταινιοθήκη της Γαλλίας

«Πηγαίναμε λοιπόν στις Κάνες όπως σε μια γιορτή, για να δούμε φίλους, να παρακολουθήσουμε ταινίες, να μιλήσουμε για κινηματογράφο, αλλά και να παίξουμε πετάνκ.»

Αυτά έλεγε ο Κλοντ Σαμπρόλ σε μια εξομολόγηση-ποταμό για τη μακρόχρονη, γεμάτη διακυμάνσεις σχέση του με τη γιορτή της Κυανής Ακτής, όπου μίλαγε για την πρώτη του επίσκεψη στις Κάννες ως κριτικού των Cahiers du Cinema το 1955, το ραπόρ του εμβληματικού περιοδικού με το φεστιβάλ, την κόντρα του επί χρόνια διευθυντή Ρομπέρ Φαβρ Λε Μπρε με τον Τριφό, τις γνωριμίες του με σπουδαίες μορφές που πέρασαν από εκεί, την προσχώρηση του φεστιβάλ στην εμπορικότητα μετά τα χρόνια του ’60, αλλά και τις ταραχώδης μέρες του ’68.

Αφιέρωμα | Μάης '68 | Η μέρα που διακόπηκε το Φεστιβάλ Καννών

May 1968 Από τις διαδηλώσεις των κινηματογραφιστών στο Παρίσι

May 1968 Κλοντ Λελούς, Ζαν-Λικ Γκοντάρ, Φρανσουά Τριφό, Λουί Μαλ, Ρομάν Πολάνσκι στις Κάννες το 1968

«Τον Μάιο του 1968, βρισκόμουν στο Παρίσι και συμμετείχα στην Επιτροπή Κινητοποιήσεων για τον κινηματογράφο. Ορισμένοι κινηματογραφιστές πήγαν απεσταλμένοι μας στις Κάνες με σκοπό να σταματήσουν το φεστιβάλ και να οργανώσουν μια συνέντευξη Τύπου για τις δραστηριότητες της Επιτροπής Υπεράσπισης του Ανρί Λανγκλουά. Ο Λανγκλουά είχε εκδιωχθεί από τη διεύθυνση της Ταινιοθήκης μερικούς μήνες πριν, κι είχε μόλις ξαναπάρει τη θέση του. Στις Κάννες επικρατούσε μεγάλη σύγχυση μεταξύ αυτών που ήθελαν να διακοπεί το φεστιβάλ και των υπολοίπων. Ο Τριφό και ο Γκοντάρ ήταν υπέρ της διακοπής, ενώ ο Ρόμαν Πολάνσκι, μέλος της [κριτικής] επιτροπής, κατά. Μου φαινόταν λογικό, τη στιγμή που συνέβαιναν «μικρογεγονότα» όπως ο Μάης του ’68, κάποιοι να θέλουν να διακοπεί το Φεστιβάλ των Κανών. Ηταν ταυτόχρονα αναγκαίο και γελοίο. Ο Μαρίν Καρμίτζ κι εγώ, στο Παρίσι, υποστηρίξαμε μια υπέρ-ριζοσπαστική αναθεώρηση των επαγγελματικών δομών του κινηματογράφου. Όπως ήταν φυσικό, κανείς δε μας ακολούθησε.»

* Το κείμενο αναδημοσίευσε (σε μετάφραση Ζωής-Μυρτούς Ρηγοπούλου) το ΦΚΘ την ίδια χρονιά σε μια μονογραφία για τον σκηνοθέτη.

May 1968 607

Μη χάσετε: Το Flix it στη Στέγη επιστρέφει στον Μάη του '68 με ένα επαναστατικό triple bill

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.