3 μέρες πριν το Halloween: «Μια Μορφή στο Παράθυρο» του Τζακ Κλέιτον

ΑΠΟΨΗ 28 OCT 2016  /  Δημήτρης Δημητρακόπουλος

Halloween Horrorthon! Το Flix μετράει αντίστροφα για τη μέρα του Halloween στις 31 Οκτωβρίου και παρακολουθεί με μανία ταινίες τρόμου. Ουρλιάξτε μαζί του.

Από τα πρώτα δευτερόλεπτα της ταινίας όπου μία μαύρη οθόνη υποδέχεται τον θεατή, γίνεται κατανοητό πως το φιλμ του Τζακ Κλέιτον δεν ήρθε για να παίξει με τους κανόνες. Και όντως, γυρισμένο μέσα στην εποχή όπου η Technicolor παραγωγή της Hammer σύστηνε στο κοινό πολύχρωμες ιστορίες τρόμου με τέρατα-σούπερ σταρ, το «Μια Μορφή στο Παράθυρο» αποφάσισε να παίξει με την αμφισημία, να χρησιμοποιήσει το σκοτάδι για να πει μια πιο πολύπλοκη από τα συνηθισμένα ιστορία και να αποδείξει ότι η εμφάνιση ενός φαντάσματος είναι το ίδιο τρομακτική και μέσα στο φως της ημέρας, αλλάζοντας τα δεδομένα.

Μετρήστε αντίστροφα ως το Halloween - με δική σας ευθύνη:

The Innocents 607

Παρά το γεγονός ότι η ιστορία της ταινίας προέρχεται από τη νουβέλα του Χένρι Τζέιμς, «Το Στρίψιμο της Βίδας», ο Τζακ Κλέιτον βασίζει το φιλμ του στο ομώνυμο θεατρικό του Γουίλιαμ Αρτσιμπαλντ (δηλαδή «The Innocents», όπως είναι ο αυθεντικός του τίτλος), κάτι που γίνεται απόλυτα κατανοητό βλέποντας την ταινία. Γυρισμένο με φόντο ένα γοτθικό σκηνικό και με ελάχιστους χαρακτήρες να συμμετέχουν ουσιαστικά στον κορμό της ιστορίας, το φιλμ μετατρέπεται σταδιακά σε ένα ιδιοφυές δείγμα ψυχολογικού τρόμου, όπου το υπερφυσικό μπορεί αλλά και δεν μπορεί να υπάρχει, η πραγματικότητα μπορεί αλλά και δεν μπορεί να είναι αποκύημα της φαντασίας και η απειλή μπορεί αλλά και δεν μπορεί να βρίσκεται ακριβώς μπροστά στα μάτια σου. Ο Κλέιτον ουσιαστικά χρησιμοποιεί το σκηνικό ως μια διευρυμένη θεατρική σκηνή όπου κάθε γωνία μοιάζει να κρύβει την απειλή σε έναν κόσμο γεμάτο σκιές και μία λογική υπό αμφισβήτηση βουτώντας χωρίς αναστολές στον γοτθικό τρόμο.

The Innocents 607

The Innocents 607

Μια καλή γενικά περίοδος για τα στοιχειωμένα σπίτια δηλαδή (αν λάβει κανείς υπόψη και τα σύγχρονα του φιλμ «Ο Στοιχειωμένος Πύργος» του Ρόμπερτ Γουάιζ και «Ο Πύργος των Φαντασμάτων» του Γουίλιαμ Κασλ), μια κακή περίοδος χωρίς αμφιβολία όμως για όσους αναγκάστηκαν να διαμείνουν σε αυτά.

The Innocents 607

The Innocents 607

Μέσα σε αυτόν τον κόσμο, η δεσποινίς Γκίντενς της Ντέμπορα Καρ αναλαμβάνει να εκτελεί χρέη νταντάς στα ανίψια ενός πλούσιου εργένη, τα οποία έρχονται υπό την κηδεμονία του μετά τον ξαφνικό θάνατο της μητέρας του. Το πρόβλημα είναι φυσικά ότι μαζί με την δουλειά, η Μις Γκίντενς άθελά της αποδέχεται στην πλάτη της και όλα τα μυστικά της έπαυλης, τα οποία περιλαμβάνουν μυστηριώδεις αυτοκτονίες, σαδομαζοχιστικές παράνομες σχέσεις και μερικά απρόσκλητα φαντάσματα, που ενδεχομένως να έχουν στοιχειώσει τα δύο παιδιά της ιστορίας. Μια καλή γενικά περίοδος - βρισκόμαστε στο 1961 - για τα στοιχειωμένα σπίτια δηλαδή (αν λάβει κανείς υπόψη και τα σύγχρονα του φιλμ «Ο Στοιχειωμένος Πύργος» - «The Haunting» του Ρόμπερτ Γουάιζ και «Ο Πύργος των Φαντασμάτων» - «House on Haunted Hill» του Γουίλιαμ Κασλ), μια κακή περίοδος χωρίς αμφιβολία όμως για όσους αναγκάστηκαν να διαμείνουν σε αυτά.

The Innocents 607

Με τεχνικές που έδιναν την ψευδαίσθηση ότι τα κεριά ήταν οι μόνες πηγές φωτός κατά το γύρισμα, με έμφαση στο πρόσωπο της Ντέμπορα Καρ (το οποίο αποτέλεσε και το μέσο μετάδοσης όλου του τρόμου αλλά και της κοινωνικής – αλλά και σεξουαλικής – καταπίεσης που βίωναν οι γυναίκες την εποχή) αλλά και έξοχο χτίσιμο κλειστοφοβικής ατμόσφαιρας που οδηγούσε στην εμφάνιση μιας απειλητικής μορφής στο παράθυρο ή απλά σε ένα ψυχρό παιδικό βλέμμα που ήταν εξίσου τρομακτικό, το φιλμ του Κλέιτον μπορεί να μην ήταν η εισπρακτική επιτυχία που θα άξιζε στην εποχή του (αν και αποτέλεσε κομμάτι του διαγωνιστικού του φεστιβάλ των Καννών το 1962), αποτελεί όμως σταθμό στην ιστορία του τρόμου κυρίως για τον τρόπο που χειρίστηκε τα παιδιά ως μορφή απειλής αλλά και για το γεγονός ότι δεν χρησιμοποίησε τον τρόμο ως αυτοσκοπό αλλά ως λογική προέκταση της ψυχολογίας της ηρωίδας του. Εκείνη είναι που μετατρέπει τις λέξεις ενός μικρού αγοριού σε υποψία φλερτ, εκείνη που ερμηνεύει και την απαγγελία ενός ποιήματος ως πιθανό δαιμονικό κάλεσμα. Ή μήπως όχι;

The Innocents 607 Ο Τζακ Κλέιτον με την Ντέμπορα Καρ στα γυρισματα της ταινίας

Bloody bonus: Η διασκευή του σεναρίου αποτελεί δουλειά του Τρούμαν Καπότε, σε μία από τις ελάχιστες εμφανίσεις του στην μεγάλη οθόνη ως σεναριογράφος. Σε αυτόν μάλιστα αποδίδονται και οι φροϋδικές διαστάσεις του σεναρίου σχετικά με την ερωτικά καταπιεσμένη φύση της ηρωίδος δεσποινίδας Γκίντενς αλλά και η αντιδιαστολή των πολυτελών εικόνων της γοτθικής έπαυλης με την νεκρή φύση που μοιάζει να την περιβάλλει. Στην τελική εκδοχή της ταινίας, ο Κλέιτον αποφάσισε να μη δώσει τόση έμφαση σε αυτή την πλευρά της ιστορίας, η ματιά του Καπότε όμως δεν παύει να είναι ορατή σε εκείνους που θέλουν να ανακαλύπτουν επιπλέον επίπεδα ανάλυσης σε μία ταινία ψυχολογικού τρόμου. Προσέγγιση απόλυτα ταιριαστή, ειδικά για ένα είδος που εμπνέεται από κάθε τι κρυμμένο κάτω από την επιφάνεια για να αναδείξει την πιο φρικιαστική πλευρά κάθε πράγματος.

Δείτε εδώ το trailer της ταινίας, όπως το παρουσίασε το BFI του Λονδίνου με αφορμή την επανέκδοση της ταινίας στους βρετανικούς κινηματογράφους το 2013:


Διαβάστε ακόμη:

The Innocents 607

A Spooktacular Halloween Night! #5 Δευτέρα 31|10 / Ενα τεράστιο, αληθινά spooktacular Halloween Party σε όλους τους χώρους τους six d.o.g.s (αυτούς που ξέρετε και άλλους που δεν ξέρετε). Με μουσική από τους You Say Party! We Say Yeah!, Screaming Screening Room από το flix.gr, Horror Photo Booth, Labyrinth Basement, Haunted Piano και Σπέσιαλ Halloween Κοκτέηλς στα 5 ευρώ. Περισσότερες πληροφορίες για τη βραδιά εδώ.

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.