Flix Best of 2017: Οι 12 μήνες του ελληνικού σινεμά

ΑΠΟΨΗ 29 DEC  /  Λήδα Γαλανού

Ταυτόχρονα με τη θεσμική κατάρρευση, μέσα στο 2017 νέα πρόσωπα και συνήθειες γεννιούνται αυτόνομα στο ελληνικό σινεμά. Οπότε, τα πράγματα όντως... κινούνται;

Μπορεί να μην το έχουμε συνειδητοποιήσει ως νούμερο, αλλά μέσα στο 2017 βγήκαν στις αίθουσες 37 ελληνικές ταινίες - σε μεγάλη ή πολύ μικρότερη διανομή. Πράγμα που σημαίνει ότι, κατά μέσο όρο, μία ελληνική ταινία διεκδίκησε την προσοχή του κοινού, τρεις στις τέσσερις βδομάδες κάθε μήνα. Κι ενώ αυτή η (αν)ισορροπία αποδεικνύει από μόνη της ότι το ελληνικό σινεμά χρειάζεται δουλειά ως προς την επαφή του με τους θεατές, κι ενώ οι κρατικοί φορείς που σχετίζονται με την παραγωγή και την προβολή των ταινιών έκαναν κάθε μήνα κι από μια νέα γκάφα, ή παράπτωμα, ή έγκλημα αν το δεις με πάθος, πώς συνέβη και το ελληνικό σινεμά, οι δημιουργοί και τα προϊόντα τους, για άλλη μια χρονιά σημείωσαν εκπληκτικές επιτυχίες, μοίρασαν χαμόγελα, κέρδισαν αναγνώριση κι εισέπραξαν από χειροκροτήματα μέχρι χορευτικές φιγούρες. Παρακάτω, μια μικρή αναδρομή σε όσα μας έδωσε κι όσα στερήθηκε φέτος το ελληνικό σινεμά.

Διαβάστε εδώ περισσότερα Best of 2017, με λίστες, ανασκοπήσεις, τα καλύτερα και τα χειρότερα της χρονιάς που τελειώνει σε λίγο


Success Story 607

To box office Ο «Καζαντζάκης» του Γιάννη Σμαραγδή είναι, αναμφισβήτητα, η πιο επιτυχημένη εισπρακτικά ελληνική ταινία φέτος, με 222.000 εισιτήρια ως τώρα, νούμερο που σίγουρα μέσα στις γιορτές θ' αγγίξει τις 250.000, μια και η πτωτική τάση της ταινίας είναι ακόμα μικρή. Γι' αυτό και, ίσως, ο σκηνοθέτης της θα έπρεπε να κάνει το σταυρό του και ν' αποφεύγει μεγαλόστομες απειλές κατά του Τύπου που επέκρινε την ταινία. Λίγο πιο πίσω, το «Τελευταίο Σημείωμα» του Παντελή Βούλγαρη ξεπέρασε τώρα τις 200.000 εισιτήρια, πλησιάζοντας όμως στο τέλος του πρώτου κύκλου της διανομής του. Για λόγους αρχείου να σημειώσουμε ότι το «Success Story» του Νίκου Περάκη, παραδόξως, προσέλκυσε μόνο 25.000 θεατές, την ίδια ώρα που πολύ πιο πρόχειρες ή/και ανόητες κωμωδίες κινήθηκαν σημαντικά καλύτερα: για του λόγου το αληθές, ο «Θησαυρός» έχει ξεπεράσει τις 45.000 εισιτήρια, ενώ το «Bachelor 2» μόλις άνοιξε στις αίθουσες μ' ένα δυναμικό 32.800 εισιτήρια.

νήμα 607

Αλλιώς Αναγνωρίζοντας ότι η «πυκνοκατοικημένη» ελληνική διανομή δεν αποτελεί την πιο πρόσφορη λύση για την κάθε ταινία (ελληνική ή όχι), κάποιες φετινές παραγωγές επέλεξαν διαφορετικές διαδρομές, με ενδιαφέροντα αποτελέσματα. Για παράδειγμα, στον κινηματογράφο Αστορ, που προσπαθεί επιτυχημένα να χτίσει το καλλιτεχνικό προφίλ του, πρώτα βγήκε το «Οντως Φιλιούνται;» του Γιάννη Κορρέ, προσφέροντας μια εβδομάδα από sold out προβολές που κόπηκε, λανθασμένα, εξαιρετικά γρήγορα κι έπειτα το «Νήμα» του The Boy που παρατείνει την επιτυχημένη πρώτη εβδομάδα του με επαναλαμβανόμενες βραδινές προβολές, συλλέγοντας, σιγά-σιγά, όλο και περισσότερους θεατές.


Flix it στη Στέγη Οχι για να ευλογούμε τα γένια μας, αλλά το 2017 (για την ακρίβεια, από τον Δεκέμβριο 2016), η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση έδωσε στο Flix την ευκαιρία να... κοινωνικοποιηθεί. Κι εμείς την αρπάξαμε, διοργανώνοντας μηνιαίες προβολές - που συνεχίζονται στη δεύτερη σεζόν μας, μέσα στο 2018 - με ταινίες/προτάσεις και κάτι παραπάνω, στήνοντας ένα σερί από sold-out και γνωρίζοντας από κοντά τους ανθρώπους με τους οποίους, τα τελευταία χρόνια, «συνομιλούμε» από τις σελίδες του Flix. Θυμηθείτε παρακάτω όσα «Flix it στη Στέγη» έγιναν ήδη και... ραντεβού στα επόμενα!

Κι ακόμα, στο πλαίσιο της έκθεσης «Science Fiction: Ταξίδι στο Αγνωστο» της Στέγης, το Flix διοργάνωσε ένα παρατεταμένο κινηματογραφικό ταξίδι ξεχωριστών διαδρομών: Στο Αγνωστο κι Ακόμα Παραπέρα: Τρεις μήνες με προβολές σπουδαίων ταινιών επιστημονικής φαντασίας με την υπογραφή του Flix

oscars 2017 λάνθιμος φιλίππου 607

Γιώργος Λάνθιμος - Ευθύμης Φιλίππου Μπορεί οι ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου να μην είναι πια ελληνικές (παρότι ως τον «Αστακό» εξακολουθούν να έχουν ως συμπαραγωγό τη Faliro House του Χρήστου Β. Κωνσταντακόπουλου), ωστόσο ο δημιουργός τους δίνει στο ελληνικό κοινό τη δυνατότητα ακόμα να καμαρώνει. Το 2017 ήταν η απόλυτη χρονιά για τον Γιώργο Λάνθιμο και τον σταθερό ως τώρα συν-σεναριογράφο του, Ευθύμη Φιλίππου: οι δυο τους ξεκίνησαν με μια υποψηφιότητα για Οσκαρ Σεναρίου για τον «Αστακό» κι ολοκλήρωσαν με ένα βραβείο σεναρίου στο 70ό Φεστιβάλ Καννών για το «Θάνατο του Ιερού Ελαφιού», δηλαδή δυο από τις μεγαλύτερες διακρίσεις στις οποίες μπορεί να ελπίζει ένας κινηματογραφικός δημιουργός, σε διάστημα τεσσάρων μηνών.

«Δεν έχω κάποια προνομιακή σχέση με τις τραγωδίες, επειδή είμαι Ελληνας.» Διαβάστε εδώ τη συνέντευξη που έδωσε στο Flix ο Γιώργος Λάνθιμος

Νύχτες Πρεμιέρας

Νύχτες Πρεμιέρας Φορέβερ Οσο το Περιοδικό Σινεμά ψάχνει να βρει τη θέση του εν μέσω πτώχευσης/αγοραπωλησίας του Πηγάσου, οι Νύχτες Πρεμιέρας ολοκλήρωσαν φέτος την 23η διοργάνωσή τους, δίνοντας υπόσχεση συνέχειας, την οποία αντιμετωπίζουμε με πίστη και αγάπη.

djam πατακιά 607

Η Δάφνη Πατακιά, πρωταγωνίστρια, μεταξύ άλλων, του «Djam» του Τονί Γκατλίφ, απέδειξε φέτος στο Φεστιβάλ Καννών ότι η μουσική δεν έχει χώρα κι εθνικότητα, χορεύοντας ένα ηρωικό τσιφτετέλι στη γιορτή της ταινίας, στην παραλία της Κρουαζέτ. Λίγους μήνες αργότερα, βρίσκεται υποψήφια για το Βραβείο Σεζάρ «Ελπίδας για το Αύριο».

χαμένη λεωφόρος 607

Βρίσκοντας τη «Χαμένη Λεωφόρο του Ελληνικού Σινεμά» Σπάνια ένας φορέας (σωματείο, ένωση, ό,τι θέλετε πείτε) καταφέρνει να διοργανώσει στην Ελλάδα μια εκδήλωση που αληθινά να προσφέρει στο αντικείμενό της, να είναι προσιτή στο κοινό και να στέφεται και με επαναλαμβανόμενη επιτυχία. Αυτό έκανε η «Χαμένη Λεωφόρος του Ελληνικού Σινεμά», αλλεπάλληλες Παρασκευο-Δευτέρες για όλη τη σεζόν και συνεχίζει και φέτος. Κι είμαστε εκεί κι εμείς - κι εσείς και κάποιοι από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του λίγο παλιότερου και του ακριβώς σημερινού ελληνικού σινεμά.

Η... ερωτική επιστροφή της Χαμένης Λεωφόρου του Ελληνικού Σινεμά

ο γιος της σοφίας 607

Διακρίσεις στο εξωτερικό Για άλλη μια χρονιά, οι ελληνικές ταινίες - και οι ταινίες Ελλήνων δημιουργών - ξεχώρισαν και διακρίθηκαν σε a-list φεστιβάλ του εξωτερικού και σε κάποιες από τις μεγαλύτερες διεθνείς κινηματογραφικές διοργανώσεις. Ετσι, ο «Γιος της Σοφίας» της Ελίνας Ψύκου κέρδισε το μεγάλο βραβείο στο Φεστιβάλ της Τραϊμπέκα, το «Hiwa» της Ζακλίν Λέντζου επιλέχθηκε στο Διαγωνιστικό Τμήμα των ταινιών μικρού μήκους της 67ης Berlinale, η Δάφνη Ματζιαράκη ήταν υποψήφια για Οσκαρ Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους με το «4.1 Miles», το «Manοdopera» του Λουκιανού Μοσχονά παρουσιάστηκε στο New Directors/New Films της Νέας Υόρκης, το «Copa Loca» του Χρήστου Μασσαλά έκανε πρεμιέρα στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών στις Κάννες, το «Astrometal» του Ευθύμη Kosemund Σανίδη πήρε μέρος στο διαγωνιστικό ταινιών μικρού μήκους της Βενετίας, το «Love me Not» του Αλέξανδρου Αβρανά διαγωνίστηκε στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν, ο Γιάννης Βεσλεμές, μαζί με άλλους 7 σκηνοθέτες απ' όλο τον κόσμο σκηνοθετεί ταινία τρόμου για την Drafthouse Films και η «Amerika Square» του Γιάννη Σακαρίδη αποτελεί την ελληνική πρόταση για το Οσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας. Και έπεται συνέχεια, ήδη από τον Ιανουάριο, όταν ο «Οίκτος» του Μπάμπη Μακρίδη θα διαγωνιστεί στο Φεστιβάλ του Σάντανς.

Νίκος Κούνδουρος 607

Αποχαιρετισμοί Μέσα στο 2017 το ελληνικό σινεμά έχασε πολύτιμα μέλη της παρέας του: τον Νίκο Κούνδουρο, την Ζωή Λάσκαρη τον Στάθη Ψάλτη, την Καίτη Παπανίκα, τη Μαίρη Τσώνη και τον Λουκιανό Κηλαϊδόνη που το τραγούδησε.

Virus 607

Thessaloniki Goes to Cannes Στην πρώτη του έκδοση, σε μια πραγματικά ωφέλιμη πρωτοβουλία που ελπίζουμε να συνεχιστεί και να εξελιχθεί ακόμα περισσότερο, το «Thessaloniki Goes to Cannes» παρουσίασε στην Αγορά του 70ού Φεστιβάλ Καννών πέντε ταινίες σε στάδιο work in progress με σκοπό την προσέλκυση επαγγελματιών της αγοράς και φιλοδοξία την αναζήτηση χρηματοδότησης, διεθνών πωλήσεων και κινηματογραφικών φεστιβάλ, ανάλογα με τις ανάγκες και το στάδιο στο οποίο βρίσκεται η κάθε μια από τις παραγωγές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Αυτές ήταν το «λπ» του Χρήστου Πέτρου, ντοκιμαντέρ για την Λένα Πλάτωνος, το «Dolphin Man» του Λευτέρη Χαρίτου, ντοκιμαντέρ για τον Ζακ Μαγιόλ, το «Χρόνια Πολλά» του Χρίστου Γεωργίου, η «Πολυξένη» της Δώρας Μασκλαβάνου και το «Virus» του Αγγελου Φραντζή.

Διαβάστε και δείτε περισσότερα για τις ταινίες: Thessaloniki Goes to Cannes | Το Flix είδε τις πέντε works in progress ελληνικές ταινίες που ταξίδεψαν στις Κάννες

Τα θεσμικά Το 2017, η κρατική πλευρά του ελληνικού σινεμά πήγε κατά διαβόλου. Η χρονιά ξεκίνησε με τον ελπιδοφόρο διορισμό τριών νέων ανθρώπων σε κομβικές (ειδικά σε σχέση με την παρουσία μας στο εξωτερικό) θέσεις στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Συνεχίστηκε, ωστόσο, με τέσσερις αλλαγές στη σύνθεση της διοίκησης του ΕΚΚ, την καθαίρεση της Γενικής Διευθύντριας, Ηλέκτρας Βενάκη, από την Υπουργό Πολιτισμού, Λυδία Κονιόρδου, αδιάκοπους εσωτερικούς διαξιφισμούς, την ξαφνική αλλαγή της επιτροπής του 1,5% της ΕΡΤ, μια κατάπτυστη συνέντευξη Τύπου της ΕΡΤ στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, την ακτιβιστική κίνηση «Who is fucking Greek cinema?» από τους ενεργούς κινηματογραφιστές της χώρας, ένα εξόφθαλμα κατευθυνόμενο άρθρο στην Guardian για το πώς οι ξένες παραγωγές θα συρρεύσουν στη χώρα μας κι ένα δωδεκάμηνο όπου οι φορείς ασχολήθηκαν, τελικά, περισσότερο με τους εαυτούς τους παρά με την υποστήριξη των ελληνικών ταινιών. Οσοι έχουν κουράγιο, μπορούν να διαβάσουν παρακάτω τη σειρά των εξελίξεων μέσα στο 2017.

Και για φινάλε Κάτι κλασικό, γιατί είναι και μέρες γιορτής:

Ο Ρόμπερτ Πάτινσον στην Ακρόπολη

Robert Pattinson 607 5

Μην ξεχνάτε: Flix Top Ten 2017: Ψηφίστε την καλύτερη ταινία της χρονιάς!

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας.