Συνέντευξη

Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Ο Ευριπίδης Λασκαρίδης ανεβαίνει στη «Σκαλωσιά» του Αλέξανδρου Βασμουλάκη

στα 10

H «Σκαλωσιά» του Ευριπίδη Λασκαρίδη συμμετέχει στο «Πανόραμα» του 14ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης δείχνοντας μας από ψηλά, μια διαφορετική θέα στο σύγχρονο αστικό τοπίο και στον ίλιγγο του καλλιτέχνη μπροστά στον τοίχο της δημιουργίας.

Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Ο Ευριπίδης Λασκαρίδης ανεβαίνει στη «Σκαλωσιά» του Αλέξανδρου Βασμουλάκη

Σκηνοθέτης και ηθοποιός κυρίως στο θέατρο, ο Ευριπίδης Λασκαρίδης αποφοίτησε από το Θέατρο Τέχνης το 1997 κι ολοκλήρωσε MFA σκηνοθεσίας θεάτρου - υπότροφος Ωνάση - στο Brooklyn College NY όπου και απέσπασε το Joel Zwick Director’s Award. Εχει παρουσιάσει δουλειά του στη Νέα Υόρκη και σε διεθνή φεστιβάλ: NYC Fringe, 11η Biennale Νέων Καλλιτεχνών Ευρώπης, Ιδρυμα Κακογιάννη, Εθνικό Θέατρο κ.ά.

Στη μεγάλη οθόνη έχει σκηνοθετήσει την πρώτη Ελληνική στερεοσκοπική πειραματική μικρού μήκους (σε συνεργασία με τον Μάριο-Σέργιο Ηλιάκη), «DOWNLOVE» που συμμετείχε σε είκοσι διεθνή φεστιβάλ και απέσπασε τα Jumping Frames Award Hong Kong και CINEDANS Amsterdam Special Mention. Η «Σκαλωσιά» είναι το πρώτο του ντοκιμαντέρ.

Τι είναι η «Σκαλωσιά»;

Η «Σκαλωσιά» είναι ένα ντοκιμαντέρ διάρκειας 6 λεπτών στο οποίο καταγράφεται η αγωνία του εικαστικού καλλιτέχνη Αλέξανδρου Βασμουλάκη για το ξεστήσιμο της σκαλωσιάς και την αποκάλυψη της τοιχογραφίας του. Από υλικό οικοδομής και εργαλείο στα χέρια του δημιουργού, η σκαλωσιά σταδιακά μετατρέπεται σε εμπόδιο στην ολική εποπτεία του έργου του. Πρόκειται για το σασπένς του καλλιτέχνη και την τελευταία του ευκαιρία για διορθωτικές πινελιές λεπτά πριν το έργο του παραδοθεί στην πόλη.

Τι ήταν αυτό που σε έκανε να θες να κινηματογραφήσεις την διαδικασία δημιουργίας της τοιχογραφία του Αλέξανδρου Βασμουλάκη; Το φιλμ ξεκίνησε από το ενδιαφέρον σου για την εικαστική πλευρά της δουλειάς του ή από μια διαφορετική αφετηρία;

Στην αρχή μου ζητήθηκε να φτιάξω ένα trailer για την διαδικασία του «σβησίματος». Ο Αλέξανδρος με την στήριξη της Apocalypsis – μια φρέσκια ένωση δυνάμεων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που στηρίζει τους νέους καλλιτέχνες – αποφάσισε να «σβήσει» την παλιά του τοιχογραφία («Panoptikon» 2004) και να την αντικαταστήσει με την νέα του δουλειά, «Superman». Ξεκίνησα να τον επισκέπτομαι στην σκαλωσιά δύο τρεις φορές την εβδομάδα με δύο κάμερες, μαζί με την Έλενα Μαργαριτίδη. Χωρίς να το καταλάβουμε βρεθήκαμε με ένα υπέροχο υλικό 18 ωρών. Ένα ντοκιμαντέρ μικρού μήκους ήταν πλέον το αυτονόητο.

Θα έλεγες ότι η Σκαλωσιά είναι μια ταινία για την καλλιτεχνική δημιουργία; Μια ταινία για την πόλη; Ή για το σημείο που συναντιούνται;

Η «Σκαλωσιά» είναι κυρίως μια ταινία για την αγωνία του καλλιτέχνη. Η Αθήνα μοιραία πρωταγωνιστεί ενώ το έργο του Αλέξανδρου το χρησιμοποιώ σαν καμβά. Η πόλη έχει την δύναμη να μετατραπεί σε καλλιτεχνική δημιουργία με το που στήσεις μια κάμερα σε μια γωνιά. Εμείς είχαμε την τύχη να είμαστε παρόν σε ένα από τα λίγα υπαίθρια ατελιέ που στήνονται κατά καιρούς στο κέντρο της πόλης.

Το φιλμ είναι το πρώτο σου ντοκιμαντέρ. Πόσο διαφορετική είναι η διαδικασία από την μυθοπλασία; Το να κινηματογραφείς την πραγματικότητα είναι περιοριστικό ή απελευθερωτικό;

Ξέρεις εκείνες τις φορές που ετοιμάζεις ένα σημαντικό δείπνο και το οργανώνεις καιρό, σκέφτεσαι την κάθε του λεπτομέρεια, αγοράζεις προσεκτικά τα υλικά, ξέρεις από το τι θα μαγειρέψεις μέχρι το τι θα φορέσεις μέρες πριν κι παίρνεις το ρόλο του οικοδεσπότη πλήρως; Ε, αυτή ήταν για ‘μένα η εμπειρία μου με την μυθοπλασία. Υπάρχουν όμως κι εκείνες οι βραδιές που χωρίς να ξέρεις το πώς και το γιατί έχει μαζευτεί όλη η παρέα σπίτι σου και χωρίς κανένα πλάνο επιστρατεύεις τη φαντασία σου και γίνεσαι dj, καθαρίστρια, μάγειρας κι οικοδεσπότης θες δε θες... Ε, αυτή ήταν η εμπειρία μου με το ντοκιμαντέρ. Το πιο απελευθερωτικό εδώ που τα λέμε είναι... να είσαι καλεσμένος.

Τι ορίζει την διάρκεια μιας ταινίας; Τι ήθελες να χωρέσεις σε ένα ντοκιμαντέρ πέντε λεπτών;

Η διάρκεια της ταινίας έχει σίγουρα να κάνει με τις ώρες υλικού που έχεις τραβήξει αλλά και με την θεματική σου. Εγώ διάλεξα να μιλήσω για τη σκαλωσιά μετά από πολύ παιχνίδι με το υλικό και χωρίς να ξέρω ότι θα γίνει ντοκιμαντέρ ενώ το τραβούσα. Θα μπορούσαν να είχαν βγει άλλα τρία μικρά ντοκιμαντέρ από το ίδιο υλικό αλλά αυτό που επικράτησε, γιατί μου φάνηκε ότι είχε αξία, ήταν η σχέση του καλλιτέχνη με το εργαλείο στο οποίο ανεβαίνει για να βρεθεί κοντά στο έργο του και που μοιραία στέκεται εμπόδιο στο να το δει καθαρά.

info

Σκηνοθεσία, Μοντάζ: Ευριπίδης Λασκαρίδης | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Ελενα Μαργαριτίδη | Ηχητικός σχεδιασμός, Μουσική: Γιώργος Πούλιος | ArtWork: Ovalimage | Παραγωγή: Apocalypsis

Η ταινία «Σκαλωσιά» του Ευριπίδη Λασκαρίδη προβάλλεται στις 15 Μαρτίου στις 22.30 και στις 18 Μαρτίου στις 17.30 στην αίθουσα Φρίντα Λιάππα μαζί με το «Directing Hell», το ντοκιμαντέρ για τον Νικο Νικολαίδη του Χρήστου Χουλιάρα.

Δείτε στο βίντεο το τρέιλερ και στο gallery φωτογραφίες από την ταινία καθώς και την αφίσα της.

Διαβάστε περισσότερα για το 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης