Ενημέρωση

Φεστιβάλ Δράμας 2012: «Stone Story» του Σπύρου Παπαναστασίου

στα 10

Εν αναμονή του 35ου Φεστιβάλ Ελληνικών ταινιών μικρού μήκους Δράμας, γνωρίζουμε καλύτερα τις ταινίες του διαγωνιστικού τμήματος και τους δημιουργούς τους.

Φεστιβάλ Δράμας 2012: «Stone Story» του Σπύρου Παπαναστασίου

H ταινία

Κατά τη διάρκεια μιας άσκησης διαλογισμού στην άκρη ενός γκρεμού, ο A. βιώνει μια υπερβατική εμπειρία: το χέρι του αρχίζει να βυθίζεται μέσα στο βράχο. Ομως η παράξενη διαδικασία διακόπτεται απότομα από ένα αναπάντεχο γεγονός με αποτέλεσμα το χέρι του να παραμείνει εγκλωβισμένο μέσα στην πέτρα χωρίς να μπορεί πλέον να κάνει κάτι. Οταν τελικά –ύστερα από 24 ώρες και μεγάλη λαχτάρα - απεγκλωβιστεί με τη σωτήρια παρέμβαση ενός βοσκού, θα βρεθεί στην ευτράπελη κατάσταση να έχει αντί για χέρι … μια κοτρόνα. Πώς θα το αντιμετωπίσει; Και τι νόημα μπορεί να έχουν όλα αυτά;

Ο σκηνοθέτης

Ο Σπύρος Παπαναστασίου γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε Αρχιτεκτονική στο ΑΠΘ και κινηματογράφο στο Παρίσι όπου και εργάστηκε ως σκηνογράφος. Τα τελευταία 15 χρόνια ζει και εργάζεται στην Πάτμο ως αρχιτέκτονας. Εχει δύο παιδιά. Οπως μας δήλωσε ο ίδιος: «Με τον παραγωγό και καλό μου φίλο Γιάννη Νικολάου έχουμε στήσει στην Πάτμο τις προϋποθέσεις για την δημιουργία μικρών εντελώς ανεξάρτητων κινηματογραφικών παραγωγών από το Α μέχρι το Ω. Ηταν όνειρο ζωής. Το «Stone Story» είναι η απόδειξη πως ένα τέτοιο όνειρο είναι εφικτό!»

Το «Stone Story» με τα λόγια του Σπύρου Παπαναστασίου

Το σενάριο αυτό αποτελεί νοηματική συνέχεια των δύο προηγούμενων μικρού μήκους ταινιών μου όπου το υπερφυσικό – υπερρεαλιστικό παρεισφρέει στην πραγματικότητα δημιουργώντας μια αλληλουχία από υπερβατικές (ενίοτε ευτράπελες) καταστάσεις μέσα από τις οποίες επιχειρείται η συνειδησιακή διεύρυνση του κεντρικού ήρωα ταυτόχρονα με την ανάπτυξη μιας προσωπικής κινηματογραφική γραφής.

Στο «Λησμονημένη» ήταν η υπερρεαλιστική ατμόσφαιρα και συμπεριφορά των καλεσμένων μιας κοσμικής δεξίωσης που πλαισίωσε και υποστήριξε το παραληρηματικό κρεσέντο του ήρωα

Στο «Shrink» η αναπάντεχη εμφάνιση των μάγων που εμφανίστηκαν - ή δημιουργήθηκαν- από τον ίδιο τον ήρωα για να τον βγάλουν - όχι χωρίς παρατράγουδα - από μια δύσκολη κατάσταση.

Στο «Stone Story» ο χαρακτήρας μας υπόκειται την απροσδόκητη παρενέργεια μιας πνευματικής άσκησης που πυροδοτεί μια απίθανη δοκιμασία.

Η σύλληψη του σεναρίου αυτού ξεκίνησε από μια περισυλλογή πάνω στη σχετικότητα της δομής των τριών καταστάσεων της ύλης. Το πρωταρχικό ερώτημα ήταν: Μπορεί ένας άνθρωπος -ας πούμε μέσα από μια πνευματική εμπειρία- να αλλάξει, έστω νοητικά, τη δεδομένη στερεή του κατάσταση και να διαλυθεί στον αέρα ή να ρευστοποιηθεί ή να γίνει ένα με την πέτρα;

Στο σινεμά όλα μπορούν να συμβούν.

Και τι θα γινόταν αν αυτή η διαδικασία διακοπτόταν απότομα πριν ολοκληρωθεί;

Ο Α. στην αρχή περικλείεται κι από τις τρεις καταστάσεις: Η απέραντη θάλασσα μπρος του, οι επιβλητικοί γκρεμοί γύρω του, ο αέρας- αιθέρας που ούτως ή άλλως γεμίζει τα κενά. Επέλεξα την πέτρα για το πείραμα. Η πέτρα έγινε το οδηγητικό νήμα του σεναρίου. Το επαναλαμβανόμενο στοιχείο (light motive) και αντικείμενο εμβάθυνσης.

Ηδη από την αρχή της ταινίας ο Α. λαξεύει το βράχο πάνω στον οποίο αναπαύεται, για να τον κάνει πιο φιλικό. Λίγο αργότερα, μέσω μιας ιδιαίτερης πνευματικής κατάστασης στην οποία περιέρχεται, αρχίζει να διεισδύει μέσα στην πέτρα, όμως ξαφνικά ξυπνάει, συνειδητοποιεί πως έχει παγιδευτεί σε μια ενδιάμεση κατάσταση από την οποία πρέπει να βγει (προς τη μία ή προς την άλλη κατεύθυνση).

Μετά τον απεγκλωβισμό του Α., η εμμονή στην πέτρα συνεχίζεται: το νέο ακατέργαστο πέτρινο χέρι του, η γλυπτική κατεργασία του που μετουσιώνει την ακατέργαστη ύλη σε αντικείμενο τέχνης (και ταυτόχρονα σε κλειδί για το άνοιγμα νέων δρόμων), η επιστροφή στο γκρεμό και η τελική έκβαση. Η πέτρα υπάρχει παντού!

Η ρηξικέλευθη διακοπή του διαλογισμού του Α. στην πρώτη σκηνή μοιάζει αρχικά σαν ένα εντελώς τυχαίο γεγονός που διακωμωδεί κατά κάποιο τρόπο τη διαδικασία υπέρβασης στην οποία περιήλθε και αμφισβητεί την ετοιμότητα του σε αυτού του είδους τις πνευματικές ασκήσεις .

Ομως, εξαιτίας αυτού του «τυχαίου» γεγονότος, η ρευστοποίηση του χεριού σταμάτησε τη στιγμή που έπρεπε, δίνοντας στο πέτρινο χέρι τις συγκεκριμένες ιδιότητες που θα του ανοίξουν το δρόμο προς την τελική έκβαση. Το πέτρινο χέρι θα λειτουργήσει τελικά σαν ένα είδος κλειδιού που θα του επιτρέψει να περάσει μέσα από τον μυστηριώδη βράχο για να εκπληρώσει την επιθυμία/εμμονή του. Ωστόσο την τελευταία στιγμή εμφανίζεται και πάλι αυτή η συμπαντική τρικλοποδιά με τη μορφή ιπτάμενης αγελάδας, να του αλλάξει τα σχέδια. Ο Α. θα «απολιθωθεί» σε μια ενδιάμεση κατάσταση ανάμεσα σε δυο κόσμους. Λύτρωση ή τιμωρία; Στα σίγουρα για άλλη μια φορά πληρώνει την αδυναμία του να μείνει αναπόσπαστα προσηλωμένος στο στόχο του. Η τελευταία σκηνή αφήνει το θεατή να δώσει το δικό του προσδιορισμό στο τέλος. Η ονειρική διάθεση μαζί με την υπόσχεση αιωνιότητας που εμπεριέχει αυτή η αλλαγή αντίληψης της ροής του χρόνου σίγουρα αφήνουν και μια αισιόδοξη νότα.

Ο ήρωάς μας δε μιλάει. Υπάρχει η υπόνοια πως είναι μουγγός. Και στους υπόλοιπους διαλόγους ωστόσο οι φωνές δεν ακούγονται. Αν εξαιρέσουμε τους φυσικούς ήχους, η ταινία είναι βουβή. Εδώ λοιπόν τίθεται η πρόκληση να οδηγηθούμε σε ένα υβριδικό κινηματογραφικό ύφος, με δημιουργικούς δανεισμούς (ας πούμε από τον βουβό και τον εξπρεσιονιστικό κινηματογράφο) αλλά με πρωτότυπη και σύγχρονη αισθητική προσέγγιση.

Η υφή της εικόνας, η κατάλληλη επεξεργασία των ήχων, η μουσική, η πολύ ιδιαίτερη ερμηνεία του Α., οι φωτισμοί, η θέση / κίνηση της κάμερας, το μοντάζ… είναι παράγοντες που προσφέρονται για ιδιαίτερη εμβάθυνση με γνώμονα μια άρτια και πάνω απ’ όλα όμορφη τελική σύνθεση.

Σπύρος Παπαναστασίου , Πάτμος, Αύγουστος 2009

info

Μια παραγωγή της ΕΡΤ (πρόγραμμα microfilm) / Παραγωγή ShortCat - Γιάννης Νικολάου, ΕΡΤ, Gala Franchetti, Σπύρος Παπαναστασίου, Γιάννης Σ. Νικολάου / Σενάριο –Σκηνοθεσία Σπύρος Παπαναστασίου / Διεύθυνση Φωτογραφίας Ελενα Μαργαριτίδη / Μοντάζ - Ηχοι Γιάννης Σ. Νικολάου / 3D Animation ψηφιακά εφέ ILLUSIVE IMAGING: Λεβόν Αβακιάν Θανάσης Νάσκαρης Μανόλης Τσιμπουκίδης / Οπερατέρ Γιώργος Μεταξάς / Οπερατέρ Triangle Δημήτρης Μαυρομάτης / Μακενίστας Triangle Νίκος Αδαμάκης / Ηλεκτρολόγος Στάθης Τσιάπας / Συμπληρωματικές λήψεις Γιάννης Σ. Νικολάου / Time Lapse Δάφνη Ιππονόμου / storyboard Θεόδωρος Πιστιόλας / Βοηθός Σκηνοθέτη Αθηνά Σιδηροπούλου / Εκτέλεση παραγωγής Γιάννης Σ. Νικολάου / Διεύθυνση παραγωγής Κώστας Φονταλής / Βοηθός Διευθ. Παραγωγής Φίλιππος Κουντουράς / Βοηθοί παραγωγής Ιάκωβος Πιτσικάλης Sean Roberts / Ειδικές κατασκευές Γιώργος Γαμπιεράκης Γιώργος Γυπαράκης / Μακιγιάζ Αλεξάνδρα Μυτά / Ενδυματολόγος Νατάσσα Σαρρή / Αναρριχητής - φωτογράφος πλατώ Παύλος Νάστας / Μουσική Michael Brook & BACK IN THE BOX / Πρωταγωνιστούν Γιάννης Ανδρέου, Νίκος Καμπόσος (βοσκός), Μποντόσης Κοκκώνης (ψαράς), Ιάκωβος Πιτσικάλης (βοηθός βοσκού)

Δείτε παρακάτω ένα τρέιλερ και making οf του «Stone Story» και δείτε εδώ την εκπομπή «Ενημέρωση στη ΝΕΤ», όπου μιλούν οι δημιουργοί της.

Μάθετε πληροφορίες και δείτε υλικό των ταινιών όλων των φετινών υποψηφίων του Φεστιβάλ Δράμας εδώ.