Ενημέρωση

Εβδομάδα «Σκοτεινός Ιππότης: Η Επιστροφή»: Το soundtrack!

στα 10

Mετρώντας αντίστροφα μέχρι την έξοδο του «Σκοτεινού Ιππότη: Η Επιστροφή» στις ελληνικές αίθουσες στις 21 Αυγούστου, κοιτάζουμε πίσω από το μύθο της ταινίας που ολοκληρώνει την τριλογία του Κρίστοφερ Νόλαν. Σήμερα διαβάζουμε πίσω από τις παρτιτούρες του Χανς Τσίμερ που ακολουθούν τον Μπάτμαν σε κάθε του... βήμα.

Εβδομάδα «Σκοτεινός Ιππότης: Η Επιστροφή»: Το soundtrack!

«Οταν με πήρε τηλέφωνο ο Κρίστοφερ Νόλαν και τον συνάντησα, θυμάμαι πως μου άρεσε πολύ. Αλλά σκέφτηκα πως το να γράψω μουσική για έναν καινούριο Μπάτμαν θα ήταν κάτι το αδύνατον. Ηθελα πολύ να δουλέψω μαζί του, αλλά δεν ήμουν σίγουρος αν ήθελα να αναλάβω την ευθύνη να επανεφεύρω τον Σκοτεινό Ιππότη. Ερχόταν ήδη με μεγάλο φορτίο στις πλάτες του. Πίστευα πως ο Ντάνι Ελφμαν είχε κάνει σπουδαία δουλειά για τον Τιμ Μπάρτον και δεν μπορούσα να σκεφτώ πως θα ήμουν ικανός να κάνω κάτι διαφορετικό.»

Ηταν λίγο πριν την έναρξη των γυρισμάτων του «Batman Begins», όταν ο Κρίστοφερ Νόλαν μίλησε για πρώτη φορά με τον Χανς Τσίμερ για τη μουσική του νέου τότε Μπάτμαν που θα κυκλοφορούσε στις αίθουσες τον Ιούνιο του 2005. Ο Χανς Τσίμερ θα δεχόταν να εφεύρει από την αρχή τη μουσική του Σκοτεινού Ιππότη, αλλά όχι μόνος του. Θεωρώντας αδύνατον να διαχειριστεί τα «δραματικά» θέματα της ταινίας, ζήτησε την πολύτιμη συνδρομή του φίλου του Τζέιμς Νιούτον Χάουαρντ και μαζί χώρισαν στη μέση τη μουσική της ταινίας (ο Τσίμερ για τη δράση, ο Χάουαρντ για το δράμα), εκφράζοντας σύμφωνα με τους ίδιους με τον καλύτερο τρόπο τη διττή προσωπικότητα του Μπρους Γουέιν.

1 Χανς Τσίμερ, Τζέιμς Νιούτον Χάουαρντ

«Σκεφτόμουν συνέχεια και μιλούσα με τον Κρίστοφερ για το ποιος πίστευα πως είναι ο Μπάτμαν. Αν υπάρχει κάτι που τον χαρακτηρίζει αυτό είναι ότι έχει δει τους γονείς του να δολοφονούνται - αυτό είναι η πιο κομβική στιγμή της ζωής του - και νιώθει ένοχος γι' αυτό. Το βασικό θέμα της ταινίας είναι βασισμένο στην πραγματικότητα σε δύο νότες: δεν είναι ποτέ ολοκληρωμένο, γιατί ο ίδιος δεν ξέφυγε ποτέ από εκείνη τη στιγμή. Πέρασα τρεις ολόκληρες εβδομάδες αφαιρώντας νότες από το βασικό θέμα και είμαι πολύ περήφανος γι' αυτό. Υπάρχει η υπόσχεση ότι μπορεί να γίνει κάποτε ένας ήρωας ή ένας ολοκληρωμένος άντρας, αλλά τίποτα απ' αυτά δεν συμβαίνει.»


Πριν ακόμη από τα γυρίσματα του «The Dark Knight», οι Τσίμερ και Χάουαρντ επέστρεψαν, παραδίδοντας στον Κρίστοφερ Νόλαν σε πρώιμη μορφή ένα iPod με δέκα ώρες ηχογράφησης. Αν και ο Τσίμερ υποστηρίζει πως δεν έγραψε ποτέ τη μουσική του «Βatman Begins» θεωρώντας πως θα ακολουθούσε μια δεύτερη ταινία, επέστρεψε στο βασικό θέμα του Μπρους Γουέιν για να το εμπλουτίσει, αυτή τη φορά με έμφαση στον Τζόκερ. «Στην πρώτη ταινία υπήρξαμε αφηρημένοι σε σχέση με τα θέματα. Υπήρχε το μοτίβο για τον Μπάτμαν αλλά όλοι οι άλλοι ήρωες είχαν απλά μερικές συνθέσεις γύρω από αυτό. Στη δεύτερη ταινία, ο Τζόκερ έπρεπε να έχει ένα τελείως ξεχωριστό θέμα, σε απόλυτη αντίθεση με αυτό του Μπάτμαν.»

H διάρκειας εννέα λεπτών σουίτα του Τζόκερ (με τίτλο «Why So Serious?») βασίστηκε πάνω σε δύο νότες ερμηνευμένες με ηλεκτρικό τσέλο, βιολί και κιθάρα. Ο Τσίμερ δήλωσε ως έμπνευση του τους Kraftwerk αλλά και τους The Damned (με τους οποίους ο Τσίμερ ξεκίνησε την καριέρα του), ενώ χρησιμοποίησε τα έγχορδα σαν ξυράφια προκειμένου να πετύχει το βασανισμένο ήχο που συνοδεύει τον χαρακτήρα του Χιθ Λέτζερ. Οταν ο τελευταίος πέθανε μετά το τέλος των γυρισμάτων της ταινίας, ο Τσίμερ σκέφτηκε να συνθέσει ένα καινούριο θέμα για τον Τζόκερ, προς τιμή του αδικοχαμένου ηθοποιού, αλλά εγκατέλειψε την προσπάθεια του φοβούμενος πως με αυτόν τον τρόπο θα συνεισέφερε και αυτός στον κιτρινισμό που ακολούθησε το θάνατο του.


Για την τρίτη ταινία, ο Τζέιμς Νιούτον Χάουαρντ αποχώρησε από το πρότζεκτ θεωρώντας πως η σχέση που ανέπτυξε ο Τσίμερ με τον Νόλαν μετά το «Inception» έκανε την παρουσία του περιττή, ενώ ο Τσίμερ βρέθηκε αντιμέτωπος όχι μόνο με την εμφάνιση ακόμη ένα κακού (του Bane) αλλά και του κλεισίματος της τριλογίας.

«Ακούω πολύ Βέρντι και Αλισον Γκόλντφραπ, καθώς και πολύ ηλεκτρονική μουσική, καθώς μπαίνω ξανά στην ατμόσφαιρα του Σκοτεινού Ιππότη», δήλωνε ο Τσίμερ πολύ πριν ακόμη γίνουν γνωστές οποιεσδήποτε λεπτομέρειες γύρω από το «The Dark Knight Rises». Τότε το μόνο που έλεγε είναι πως η μουσική του θα είναι «επική» και «αρχετυπική». Λίγο αργότερα, θα κυκλοφορούσε στα social media μια πρόσκληση μέσω της οποίας ο Τσίμερ θα ζητούσε από αγνώστους να ηχογραφήσουν τη φωνή τους προκειμένου να χρησιμοποιηθεί στη συνέχεια για τις ανάγκες ενός τραγουδιού που επαναλαμβάνει στα Μαροκινά τη φράση «deshi, deshi, basara, basara» ( που μεταφράζεται στα αγγλικά σε «rise, rise, up, up». «Το τραγούδι αυτό κατέληξε να είναι μια πολύπλοκη υπόθεση γιατί ήθελα εκατοντάδες ή χιλιάδες φωνές για την ηχογράφηση του. Η πρόσκληση αγνώστων μέσω του Facebook και του Twitter ήταν πολύ ενδιαφέρουσα. Με τις δύο ταινίες δημιουργήσαμε ένα σύμπαν και μέσα σε αυτό συμπεριλαμβάνεται και το κοινό και οι θαυμαστές της τριλογίας.»

22 Κρίστοφερ Νόλαν, Χανς Τσίμερ

Κλείνοντας τον κύκλο της τριλογίας, ο Χανς Τσίμερ δηλώνει πλέον «σίγουρος» για το γεγονός πως έβαλε και αυτός τη σφραγίδα του στο όραμα του Κρίστοφερ Νόλαν. Εξομολογείται, όμως, πως ξόδεψε περισσότερες ώρες από οποιοαδήποτε άλλη δουλειά στην μέχρι σήμερα μεγάλη και γεμάτη βραβεία καριέρα του. «Προσπαθούσα πάντοτε να πείσω τον Κρίστοφερ πως ήθελα μια μουσική ανοιχτή αλλά όχι δυνατή. Σκοτεινή και όχι φωτεινή. Επρεπε να μοιάζει σαν να έρχεται μέσα από την ταινία και να μην είναι ένα soundtrack που σκεπάζει την ιστορία. Αυτές οι ταινίες είναι πολύ σημαντικές για εμάς. Είμαι τελειομανής, αλλά είπα στον Κρίστοφερ πως ο λόγος που επιμένω τόσο πολύ για αυτήν την ταινία είναι γιατί δεν ήθελα να τελειώσει ποτέ. Σε όλη μου τη ζωή ήθελα να γίνω κινηματογραφικός συνθέτης και όλη μου τη ζωή ήθελα να γράψω μουσική για μια τέτοια ταινία. Μόνο που δεν ήξερα ποτέ αν θα υπάρξει. Είναι τόσο ειρωνικό ότι χρειάστηκε να πειστώ για να γράψω τη μουσική στο "Batman Begins"».

Ο «Σκοτεινός Ιππότης: Η Επιστροφή» θα βγει στις ελληνικές αίθουσες στις 21 Αυγούστου

Διαβάστε περισσότερα για τον «Σκοτεινό Ιππότη» εδώ