Ενημέρωση

Εβδομάδα «Σκοτεινός Ιππότης: Η Επιστροφή»: Τα πολλά πρόσωπα του Batman!

στα 10

Mετρώντας αντίστροφα μέχρι την έξοδο του «Σκοτεινού Ιππότη: Η Επιστροφή» στις ελληνικές αίθουσες στις 21 Αυγούστου, κοιτάζουμε πίσω από το μύθο της ταινίας που ολοκληρώνει την τριλογία του Κρίστοφερ Νόλαν. Σήμερα βγάζουμε τη μάσκα από όλους τους Μπρους Γουέιν της ιστορίας, ανακαλύπτοντας τον άνθρωπο πίσω από τον Μπάτμαν!

Εβδομάδα «Σκοτεινός Ιππότης: Η Επιστροφή»: Τα πολλά πρόσωπα του Batman!

Ενας από τους διασημότερους ήρωες κόμικ όλων των εποχών, ο Μπάτμαν γεννήθηκε το 1939 από τους Μπομπ Κέιν και Μπιλ Φίνγκερ στο τεύχος 27 του «Detective Comics» για να γίνει γρήγορα ο βασιλιάς της DC Comics, να αποκτήσει το δικό του κόμικ και να εισβάλλει στην ποπ κουλτούρα πιο γρήγορα και απ' όσο τρέχει το Batmobile του.

Για όσους (λίγους) δεν γνωρίζουν την ταυτότητα του «Σκοτεινού Ιππότη», θυμίζουμε αυτό που αρκεί να γνωρίζει κανείς για τον Μπρους Γουέιν, τον άνθρωπο πίσω από τη μάσκα του Μπάτμαν, τον πιο διάσημο κάτοικο της (όχι και τόσο) φανταστικής Γκόθαμ Σίτι: τo γεγονός, δηλαδή, που διατρέχει ολόκληρη τη μυθολογία του Μπάτμαν και δεν είναι άλλο από τη δολοφονία των γονιών του μπροστά στα μάτια του, όταν ήταν ακόμη παιδί.

1 Ο θάνατος των γονιών του Μπρους Γουέιν στο τεύχος 33 του «Detective Comics» (1939)

Μεγαλώνοντας, στην επαυλη των Γουέιν, με αχώριστο προστάτη και φίλο του τον μπάτλερ Αλφρεντ Πένιγουορθ, ο Μπρους Γουέιν ορκίζεται εκδίκηση για το θάνατο των γονιών του αποφασίζοντας να καθαρίσει τη Γκόθαμ Σίτι από τα κακοποιά στοιχεία. Γι' αυτό σπουδάζει, εκπαιδεύεται και τελειοποιεί τις εγκεφαλικές και σωματικές λειτουργίες του πριν επιστρέψει στη Γκόθαμ Σίτι και αποφασίσει πως έχει έρθει η ώρα να αναλάβει δράση. Το μόνο που του λείπει είναι το κοστούμι που θα κρύψει την πραγματική του ταυτότητα, το οποίο γεννιέται όταν ο Μπρους θυμάται τη φοβία του για τις νυχτερίδες από τότε που ήταν μικρός.

Στην πραγματικότητα, ο Μπάτμαν δεν διαθέτει καμία ειδική δύναμη, εκτός από τη φυσική του δύναμη και ευφυία, κατά καιρούς έχει συνεργαστεί με το Batgirl και τον Ρόμπιν (αφορμή για τις «ομοφυλοφιλικές» προεκτάσεις που δόθηκαν κατά καιρούς στον ήρωα), ενώ στην πραγματική του ζωή, ως Μπρους Γουέιν, είναι ένας από τους πιο πλούσιους ανθρώπους του κόσμου (δείτε περισσότερα στοιχεία στο gallery), διάσημος playboy και φιλάνθρωπος. Με ελάχιστους φίλους, αλλά αντιστρόφως ανάλογα πολλούς εχθρούς.

2 To πρώτο τεύχος του «Bat-Man» ως αυτόνομου ήρωα από το 1940

Αφήνοντας κατά μέρος τα βιβλία, τα video games, τα comic strips σε εφημερίδες και περιοδικά, τα κινούμενα σχέδια μέχρι και τα θεματικά πάρκα αλλά και τα reboots των κόμικς που έφεραν ξανά τον Ανθρωπο - Νυχτερίδα στη σκοτεινή του πλευρά (με σημαντικότερα αυτά του Φρανκ Μίλερ και του Αλαν Μουρ στα τέλη της δεκαετίας του '80), ο Μπάτμαν έχει εμφανιστεί από το το 1943 μέχρι και σήμερα σε 11 μεγάλου μήκους κινηματογραφικές ταινίες, ενώ έχει πρωταγωνιστήσει σε παραπάνω από 20 τηλεοπτικές ταινίες και σειρές αλλά και κινούμενα σχέδια για την τηλεόραση και για κυκλοφορία κατευθείαν σε home entertainment.

Ακολουθούν χρονολογικά όσοι υποδύθηκαν τον Μπρους Γουέιν μέσα στα χρόνια στον κινηματογράφο και την τηλεόραση, μεγενθύνοντας ακόμη περισσότερο ένα μύθο που μοιάζει να αντέχει εδώ και εβδομήντα χρόνια, με αμείωτη ένταση και τον ίδιο ενθουσιασμό σε κάθε... επιστροφή του!

wilson

O πρώτος ηθοποιός που υποδύθηκε ποτέ τον Μπρους Γουείν ήταν ο Λίουις Γουίλσον το 1943 στο κινηματογραφικό σίριαλ (μεσαίου μήκους ταινίες που συνόδευαν συνήθως μια μεγάλου μήκους ταινία) με τον τίτλο «Batman», όπου ήθελε τον Ανθρωπο - Νυχτερίδα κυβερνητικό πράκτορα των Η.Π.Α. να προσπαθεί να εξοντώσει τον Ιάπωνα πράκτορα Δρ. Ντάκα. Το «Batman» υπήρξε καθοριστικό για την ιστορία του ήρωα, καθώς σύστησε για πρώτη φορά το μετέπειτα «Βatcave» ενώ άλλαξε τη φυσιογνωμία του Αλφρεντ, που από παχουλός και ξυρισμένος έγινε μετά την ενσάρκωση του από τον Γουίλιαμ Οστιν, αδύνατος και με μουστάκι. Τα 15 επεισόδια του «Batman» ήταν και το σημαντικότερο πράγμα που έκανε στην καριέρα του ο Λίουις Γουίλσον (που τον υποδύθηκε πρώτη φορά σε ηλικία 23 ετών), εκτός από το γεγονός πως κάποτε παντρεύτηκε την Ντάνα Νατόλ, η οποία μετά το χωρισμό τους παντρεύτηκε τον Αλμπερτ Μπρόκολι, της γνωστής οικογενείας παραγωγών του Τζέιμς Μποντ.

lowery

Παρόλη την επιτυχία του «Βatman», ο Λίουις Γουίλσον δεν συνέχισε την καριέρα του ως Μπάτμαν στο επόμενο κινηματογραφικό σίριαλ με τίτλο «Batman and Robin» που γυρίστηκε και προβλήθηκε και αυτό το 1949. Εκεί τον Μπρους Γουέιν υποδύθηκε ο Ρόμπερτ Λόουερι, ένας ηθοποιός με μεγαλύτερη καριέρα από τον Γουίλσον, ο οποίος έπαιξε συνολικά σε εβδομήντα ταινίες στην καριέρα του (ανάμεσα του το «The Mask of Zoro» του 1940 αλλά και πολλά γουέστερν) και υπήρξε γνωστός για την αθλητική φυσική του κατάσταση. Στο «Batman and Robin», οι δύο τιμωροί βρίσκονται στο κυνήγι του Wizard, η ταυτότητα του οποίου αποκαλύπτεται μόνο στο τέλος της σειράς ταινιών.

west

O διασημότερος Μπρους Γουέιν, πριν τη μυθολογία αναλάβει ο Τιμ Μπάρτον, ήταν φυσικά ο Αυστραλός Ανταμ Γουεστ που τον υποδύθηκε στην διάσημη τηλεοπτική σειρά «Batman» που με συνολικά 120 επεισόδια προβλήθηκε στο ABC από τον Ιανουάριο του 1966 έως και το Μάρτιο του 1968. Στην εποχή του, το τηλεοπτικό σίριαλ από το οποίο παρέλασαν πολλοί σταρ της εποχής σε ρόλους αντιπάλων του Μπάτμαν, χαρακτηρίστηκε ως «φαινόμενο», ενώ μαζί με το «Peyton Place» ήταν τα μόνα που προβάλλονταν δύο φορές την εβδομάδα. Ο Ανταμ Γουεστ που επιλέχθηκε από τον παραγωγό Γουίλιαμ Ντόζιερ ως Μπάτμαν, επειδή τον είχε δει ως έναν πράκτορα τύπου Τζέιμς Μποντ σε μια τηλεοπτική διαφήμιση, δεν κατάφερε ποτέ να ξεπεράσει την επιτυχία του ρόλου του ως Μπρους Γουέιν, γεγονός που ενισχύθηκε από την τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής ταινίας «Batman» που βγήκε στις αίθουσες το 1966, παίρνοντας καλές κριτικές αλλά αναλαμβάνοντας και το βάρος του να θεωρείται αιωνίως υπεύθυνη για την πολύχρωμη, ποπ (και όχι τόσο σκοτεινή) παρουσία του Μπάτμαν στον κινηματογράφο και την τηλεόραση. O Γουεστ θα επέστρεφε πολλές φορά στον ήρωα που τον καθιέρωσε (άλλοτε χαρίζοντας τη φωνή του σε κινούμενα σχέδια και άλλοτε για επετειακές τηλεοπτικές μεταφορές του (όπως το «Legends of the Superheroes» του 1979), ενώ σε ένα γύρισμα της τύχης, θα αρνιόταν το ρόλο του Τζέιμς Μποντ στο «Diamonds are Forever» του 1970, επειδή θεωρούσε πως τον πράκτορα έπρεπε να υποδύονται μόνο βρετανοί ηθοποιοί. Οι φήμες για μια επικείμενη συμμετοχή του Γουεστ στο «Σκοτεινός Ιππότης: Η Επιστροφή» δεν επιβεβαιώθηκαν - δυστυχώς - ποτέ.

gaoutie

Ηταν 1972, όταν ο Μπερτ Γουορντ και η Ιβόν Κρεγκ (Ρόμπιν και Batgirl αντίστοιχα στην τηλεοπτική σειρά των 60s) θα επέστρεφαν για λίγο στους ρόλους τους για τις ανάγκες μια διαφημιστικής καμπάνια για την ίση μεταχείριση των γυναικών στο εργασιακό περιβάλλον και κυρίως στην αμοιβή τους. Ο Ανταμ Γουεστ, όμως, βρισκόταν σε «αποτοξίνωση» από το ρόλο του Μπάτμαν, προσπαθώντας να αναζητήσει διέξοδο έξω από το κοστούμι του Σκοτεινού Ιππότη. Με αποτέλεσμα το ρόλο του Μπάτμαν σε αυτήν την τηλεοπτική καμπάνια να αναλάβει ο Ντικ Γκοτιέρ, ένας κατά περίσταση ηθοποιός και παρουσιαστής τηλεπαιχνιδιών που είχε προταθεί για Τόνι για την εμφάνιση του στο Broadway στο «Bye Bye Birdie» και έγινε γνωστός για τη συμμετοχή του ως ανδροειδές στην επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά των 60s «Get Smart».

keaton

Μπαίνοντας στην κινηματογραφική ενηλικίωση του και μετά από χρόνια απουσίας από τον κινηματογράφο, ο Μπάτμαν είχε την τύχη να πέσει στα χέρια του Τιμ Μπάρτον, ο οποίος δεν ήταν φαν του κόμικ, αλλά είχε εντυπωσιαστεί από τα «σκοτεινά» reboot των Αλαν Μουρ και Φρανκ Μίλερ στα «Τhe Killing Joke» και «The Dark Knight Returns» αντίστοιχα που κυκλοφόρησαν στα τέλη της δεκαετίας του '80. Η επιλογή όμως του Μάικλ Κίτον (ο οποίος και τελικά επιλέχθηκε ισοπεδώνοντας τους Μελ Γκίμπσον, Κέβιν Κόστνερ, Τσάρλι Σιν, Πιρς Μπρόσναν, Τομ Σέλεκ και Μπιλ Μάρεϊ) δεν ήταν ακόμη τότε προφανής. Περίπου 50.000 γράμματα διαμαρτυρίας έφτασαν στα στούντιο της Warner από φανατικούς του κόμικ που πίστευαν πως με τον Κίτον, η επανεμφάνιση του Μπάτμαν στο σινεμά θα συνέχιζε να συντηρεί το camp στοιχείο της δεκαετίας του '60, επειδή τον είχαν ταυτίσει με φτηνές κωμωδίες της σειράς. Ο Κίτον, όμως, θα δικαίωνε τον παραγωγό Τζον Πίτερς που έπεισε τον Μπάρτον να τον πάρει για το ρόλο (είχαν δουλέψει μαζί παλιότερα στο «Beetlejuice»), αφού ο 38χρονος τότε ηθοποιός «έπιασε» το νόημα ενός Μπρους Γουέιν της νέας εποχής, δίνοντας του το βάρος και τη διττή προσωπικότητα που απαιτούσε ο ρόλος. Μετά το «Βatman» του 1989, ο Κίτον θα επέστρεφε στο αριστουργηματικό «Batman Returns» του 1992, αλλά όταν ο Μπάρτον εγκατέλειψε το franchise, o Κίτον τον ακολούθησε, αρνούμενος 15.000.000 δολάρια για να πρωταγωνιστήσει στο «Batman Forever» του Τζόελ Σουμάχερ, ο οποίος ήταν ωστόσο εξαρχής αντίθετος με την επιλογή του Κίτον, επειδή τον έβρισκε αρκετά χαμηλών τόνων.

kilmer

Μετά την αποχώρηση του Κίτον, τα ονόματα που έπεσαν στο τραπέζι της παραγωγής ήταν πολλά και αξιόλογα (ανάμεσα τους ο Ντάνιελ Ντέι Λίουις, ο Ρέιφ Φάινς, ο Γουίλιαμ Μπόλντγουιν, ο Τζόνι Ντεπ και ο Ιθαν Χοκ), ο ρόλος όμως κατέληξε στον Βαλ Κίλμερ, ο οποίος δέχθηκε να παίξει τον Μπάτμαν στο «Βatman Forever» του 1995 χωρίς να διαβάσει σενάριο ή γνωρίζοντας πως στην σκηνοθετική καρέκλα καθόταν ο Τζόελ Σουμάχερ. Η ταινία έσκισε στο box-office και ο Κίλμερ μπήκε στο μάτι του κυκλώνα, με ισόποσους υποστηρικτές και εχθρούς, αφήνοντας κατά μέρος την πολύχρωμη, ποπ και σχεδόν στα όρια της παρωδίας στροφή που έδωσε ο Σουμάχερ στη σειρά. Την «ξύλινη» και «αθώα» ερμηνεία του Κίλμερ (σε αντίθεση με τον κυνισμό που είχε προσδώσει στον Γουέιν ο Μάικλ Κίτον) ήρθε να δικαιώσει ωστόσο ο ίδιος ο δημιουργός του Μπάτμαν, Μπομπ Κέιν, όταν δήλωσε πως απ' όλους όσους έχουν ερμηνεύσει μέχρι εκείνη τη στιγμή τον Μπάτμαν, ο Κίλμερ ήταν ο καλύτερος. Ο Κίλμερ, όμως, δεν θα επέστρεφε για ακόμη μια περιπέτεια του Μπάτμαν, θεωρώντας πως η παραγωγή έδινε αβάντα στους «κακούς» των ταινιών και όχι στον πραγματικό πρωταγωνιστή της.

clooney

Tη σκυτάλη στο όραμα του Σουμάχερ που δήλωνε πλέον ευθαρσώς πως ήθελε έναν Μπατμαν - φόρο τιμής στην τηλεοπτική σειρά της δεκαετίας του '60, θα έπαιρνε ο Τζορτζ Κλούνεϊ, που την εποχή εκείνη έστελνε το τηλεοπτικό κοινό στην «Εντατική» και σύμφωνα με τον Σουμάχερ ήταν ο ιδανικός ηθοποιός για να προσφέρει μια δόση ελαφρότητας στον Μπρους Γουέιν του «Batman And Robin» του 1997. Το αποτέλεσμα θα ήταν απογοητευτικό, αφού ο Κλούνεϊ έμοιαζε τελείως έξω από τα νερά του, ανίκανος να υποδυθεί ακόμη και τον playboy Γουέιν, όταν αυτός δεν φοράει τη μάσκα. Η ταινία θα αποτύχαινε τόσο κριτικά όσο και στο box-office, το franchise θα σταματούσε εκεί και ο Κλούνειϊ θα παραδεχόταν χρόνια μετά πως αυτή η ταινία ήταν «χάσιμο χρημάτων» και μια από τις πιο ντροπιαστικές εμπειρίες της ζωής του. Ο Σουμάχερ βρισκόταν ήδη στην προετοιμαασία μιας πέμπτης ταινίας (με τίτλο «Βatman Triumphant») και πάλι με τον Κλούνεϊ στο ρόλο του Μπάτμαν, όταν η κακή επίδοση του «Βatman And Robin» στα ταμεία, βούλιαξε το σχέδιο. Ακριβώς όπως λίγο αργότερα «βούλιαξε» και το «Year One» από το ομώνυμο κόμικ του Φρανκ Μίλερ που ο Σουμάχερ ήθελε να μεταφέρει στον κινηματογράφο, αποφασίζοντας πως χρωστούσε στη μυθολογία του ήρωα μια «κανονική, σκοτεινή ταινία».

thomas

Λίγο πριν ο Μπάτμαν μπει ξανά στο κινηματογραφικό παιχνίδι του Χόλιγουντ, ο Μπρους Τόμας υποδύθηκε τον Μπρους Γουέιν στον πιλότο και το πρώτο επεισόδιο του «Birds of Prey», της τηλεοπτικής σειράς του 2002 βασισμένη στην ομώνυμη σειρά κόμικ της DC Comics και με δημιουργό τη Λέτα Καλογρίδις για το δίκτυο WB. O Τόμας (θυμηθείτε τον ως γοητευτικό κούριερ στην «Εκδίκηση της Ξανθιάς»), πήρε το ρόλο επειδή είχε μεγάλη επιτυχία ως Μπατμαν σε μια σειρά διαφημιστικών για την General Motors από το 2000 έως και το 2002. Το «Birds of Prey», που ουσιαστικά αφηγείται τη ζωή στη Νέα Γκόθαμ Σίτι μετά την αποχώρηση του Μπάτμαν, αν και κατάφερε να ξεκινήσει με υψηλά νούμερα τηλεθέασης κόπηκε μετά από 13 επεισόδια όταν αυτά έπεσαν κατακόρυφα,

bale

Μετά από πολλές προσάθειες κινηματογραφικού ξαναλανσαρίσματος του Μπάτμαν (ανάμεσα τους το «Batman vs Superman» με σκηνοθέτη τον Βόλφγκανγκ Πέτερσεν!), το reboot της σειράς κατέληξε στον Κρίστοφερ Νόλαν, ο οποίος επέλεξε για Μπρους Γουέιν τον Κρίστιαν Μπέιλ, πρώτη επιλογή του Ντάρεν Αρονόφσκι όταν την εποχή που ο Σουμάχερ γλυκοκοιτούσε το «Year One», ο Αρονόφσκι δούλευε μαζί με τον Φρανκ Μίλερ για έναν «ολοκαίνουριο» Μπάτμαν. Ανάμεσα στους ηθοποιούς που είχαν μπει σε λίστα αναμονής για το «Βatman Begins» του 2005 ήταν ο Μπίλι Κρούνταπ, ο Τζέικ Τζίλελνχαλ, ο Χιου Ντάνσι, ο Τζόσουα Τζάκσον, ο Εϊον Μπέιλι και ο Κίλιαν Μέρφι, ο Κρίστοφερ Νόλαν όμως ήταν σίγουρος πως ο Κρίσταν Μπέιλ «διαθέτει ακριβώς την λεπτή ισορροπία ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι που ψάχνουμε». Ο ίδιος ο Μπέιλ χαρακτήρισε τον ρόλο του ως τέσσερις διαφορετικούς χαρακτήρες: τον οργισμένο Μπάτμαν, τον γοητευτικό playboy Μπρους Γουέιν, τον εκδικητικό έφηβο και τον πιο ώριμο Μπρους που προσπαθεί να βρει το νόημα της ζωής. Οι κριτικές για την ερμηνεία του Κρίστιαν Μπέιλ υπήρξαν μοιρασμένες (άλλοι πίστευαν πως υπήρξε απίστευτα βαρετός και άλλοι πως κατάφερε να δώσει βάθος σε έναν παραδοσιακά χάρτινο ήρωα), το «Βatman Begins» όμως έγινε μια από τις μεγαλύτερες εμπορικές επιτυχίες όλων των εποχών και ο Μπέιλ, έχοντας καταφέρει να επαναφέρει τον Μπρους Γουέιν στο σκοτάδι που εξαρχής γεννήθηκε, επανέλαβε το ρόλο του δύο ακόμη φορές, στο «Dark Knight» του 2008 και το «The Dark Knight Rises» του 2012. Παραμένει άγνωστο αν ο Μπέιλ θα συνεχίσει σε μια ενδεχόμενη τέταρτη ταινία της νέας σειράς, ακόμη και μετά την αποχώρηση του Κρίστοφερ Νόλαν.

Ο «Σκοτεινός Ιππότης: Η Επιστροφή» θα βγει στις ελληνικές αίθουσες στις 21 Αυγούστου

Διαβάστε περισσότερα για τον «Σκοτεινό Ιππότη» εδώ