Η Κλειώ Φανουράκη μιλάει στο Flix για τις ιστορίες, τις παρέες και τον τόπο που γέννησαν το «Ξα μου»

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 17 JUN  /  Μανώλης Κρανάκης

Οι άνθρωποι ως πηγή αισιοδοξίας, οι παρέες που δεν χαλάνε, η Κρήτη και όλα όσα κάνουν την Κλειώ Φανουράκη να κοιτάζει την ελληνική κρίση από τη φωτεινή πλευρά της ζωής στο σκηνοθετικό της ντεμπούτο, «Ξα μου», που προβάλλεται ήδη στις ελληνικές αίθουσες.

Το «Ξα μου», ντεμπούτο μεγάλου μήκους της Κλειούς Φανουράκη αφηγείται την ιστορία του Τζώνη, ενός 55χρονου, πετυχημένου, ως τώρα, επαγγελματία, συζύγου και πατέρα τριών παιδιών, διευθυντή ξενοδοχείου στην Κρήτη, που ξαφνικά βρίσκεται χωρίς δουλειά και χωρίς ορατή προοπτική για το μέλλον. Μια μέρα όμως στην Κρητική Γη θα του αποδείξει πως το πραγματικό μυστικό για την έξοδο από την κρίση (την οικονομική αλλά και την προσωπική) βρίσκεται πιο κοντά του απ' όσο θα πίστευε ποτέ.

Στο κατόπι του Τζώνη, η Κλειώ Φανουράκη φτιάχνει την πρώτη της ταινία αντλώντας από ιστορίες, παρέες και το ελληνικό φως και μιλάει στο Flix για τους ανθρώπους που την κάνουν να νιώθει αισιόδοξη, για τη δουλειά της με τους επαγγελματίες και τους ερασιτέχνες ηθοποιούς, την Κρήτη, το συγχρονο ελληνικό σινεμά και τη θέση της σε αυτό ως γυναίκα δημιουργός.

Το «Ξα μου» της Κλειούς Φανουράκη προβάλλεται από τις 15 Ιουνίου στο Δημοτικό Κινηματογράφο Μίμης Φωτόπουλος στο Μαρούσι (Πεμ έως Τετ: 20:30) και στο Odeon Starcity της Λεωφόρου Συγγρού στην Αίθουσα 9.

Ξα Μου 607

Ποιος ήταν ο στόχος, η φιλοδοξία, η ελπίδα σας ξεκινώντας να κάνετε σινεμά;

Ημουν παιδί κι έφτιαχνα ιστορίες. Στα διαλείμματα και στις διακοπές, ναι, σκηνοθετούσα τα ξαδέρφια και τους φίλους μου. Έπιασα κάμερα στο πλαίσιο της σκηνοθεσίας για το θέατρο και αυτό ήταν... Νομίζω ότι από τότε δεν έχω αποχωριστεί τις ψηφιακές –γενικότερα- τεχνολογίες. Ξεκίνησα από video dance, κινηματογραφικές διασκευές θεατρικών έργων, δούλεψα αρκετά σε ντοκιμαντέρ, παραγωγή, casting, ένιωσα την ανάγκη να κάνω σχολή κινηματογράφου, πήγα στο New York College, συνάντησα εξαιρετικούς δασκάλους, έκανα τρεις μικρού μήκους, βοήθησα σε πολλές φίλων μου, έφθασε η κρίση, είδα τον τοίχο, πάλεψα για το «Ξα μου».

Η ταινία είναι μια αισιόδοξη ματιά για την Ελλάδα του αύριο - από πού αντλείτε την αισιοδοξία σας και πώς πιστεύετε ότι μπορεί να λειτουργήσει στο κοινό;

Νομίζω ότι το πώς μπορεί να λειτουργήσει στο κοινό με έκανε να στραφώ σε μια πιο αισιόδοξη ματιά της αρχικής μου ιδέας. Αρκετή «μαυρίλα» υπάρχει γύρω μας. Και εν μέσω της κρίσης οι αντιθέσεις, μαζί με τους συνανθρώπους στο δρόμο, αυξάνονται. Την αισιοδοξία μου την δίνουν οι άνθρωποι που ζω μαζί τους και μοιράζομαι τις χαρές και τις δυσκολίες. Ο άνθρωπός μου, ο γιος μας που γεννήθηκε μαζί με την ταινία, η οικογένειά μας, οι φίλοι, οι νέοι μας φίλοι. Και φυσικά η παρέα του «Ξα μου» που όπως λέει ο αμπελουργός «η παρέα δε χαλά».

ξα μου 607

Η Κρήτη για μένα είναι ο τόπος των αντιθέσεων. Μπλεγμένες κουλτούρες με βαθιές ιστορικές αναφορές. Ενέργεια. Μεταφυσική. Ιδανικός τόπος για γύρισμα. Αφορμή για σενάρια. Οικεία κι ανεξερεύνητη. Ερωτόκριτος. Καπετάν Μιχάλης. Αστερ-ούσια. Ωραίες παρέες. Κι ιστορίες.

Ξα Μου 607

Πώς επιλέξατε το καστ σας και πώς προετοιμαστήκατε με τους ηθοποιούς σας;

Το σενάριο και οι χαρακτήρες με οδήγησαν στην επιλογή τόσο των ηθοποιών όσο και των μη ηθοποιών. Εψαχνα αφορμές για να στηθούν «μικρές γιορτές», ώστε να δεθούν μεταξύ τους και να κάνω πρόβες. Και οι αφορμές αυτές δεν ήταν δύσκολο να βρεθούν. Δούλεψα χωριστά με τους ηθοποιούς και με τους μη ηθοποιούς και στη συνέχεια έγιναν όλοι μαζί μια ομάδα. Ακόμη και τώρα αισθάνονται περισσότερο παρέα. Με τον Γιώργο Χωραφά, ήμασταν σε μια διαρκή αναζήτηση πάνω στην κάθε στιγμή του «Τζώνη». Βλέπω τώρα την ταινία και θυμάμαι κάθε του ερώτηση στα γυρίσματα, πριν και μετά το γύρισμα, να μετουσιώνεται σε δράση.

Ποια είναι η άποψή σας για το νέο ελληνικό σινεμά, τους νεότερους Ελληνες σκηνοθέτες που αποκαλύφθηκαν με τις ταινίες τους την τελευταία δεκαετία; Θεωρείτε τον εαυτό σας μέρος του;

Βρίσκω εξαιρετικά ενδιαφέρουσα την έξαρση του νέου ελληνικού σινεμά. Παρακολουθώ τις ελληνικές ταινίες και βρίσκω ακόμη πιο ενδιαφέρουσες τις συζητήσεις για αυτές. Βεβαίως, κι έχω, όπως όλοι μας, προτιμήσεις. Η τελευταία δεκαετία, όπως και κάθε προηγούμενη, ίσως είναι αρκετά νωρίς για να κριθεί... στην ιστορία του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου. Στο πλαίσιο αυτό, οι νεότεροι σκηνοθέτες ανήκουμε - ούτως ή άλλως- στο νεότερο σινεμά. Αργότερα, θα συζητάμε για τις ταινίες πριν και μετά την κρίση κλπ.

Ξα Μου 607

Ως γυναίκα σκηνοθέτης, πόσο κοντά ή μακριά αισθάνεστε στο ρεύμα αιτημάτων για ισότητα των γυναικών στην κινηματογραφική αρένα;

Πρόσφατα έγινα μέλος του Wift Gr (Women in Film and Television) και χαίρομαι που με πρωτεργάτισσες και πρώτο διοικητικό συμβούλιο τις Ολυμπία Μυτιληναίου, Ολγα Μαλέα, Μέμη Κούπα, Ντέπυ Βρεττού, Σεσίλια Μανιού, Αύρα Γεωργίου, Πέννυ Παναγιωτοπούλου, έχει ξεκινήσει ενεργός διάλογος και δράση για τη θέση των γυναικών στην κινηματογραφική αρένα, στο πλαίσιο του διεθνούς φορέα Wift.


Το «Ξα μου» της Κλειούς Φανουράκη προβάλλεται από τις 15 Ιουνίου στο Δημοτικό Κινηματογράφο Μίμης Φωτόπουλος στο Μαρούσι (Πεμ έως Τετ: 20:30) και στο Odeon Starcity της Λεωφόρου Συγγρού στην Αίθουσα 9. Το Σάββατο 17 Ιουνίου στο Odeon Starcity μετά την προβολή των 22:20 θα ακολουθήσει συζήτηση του κοινού με τον Γιώργο Χωραφά, τη Σοφία Χιλλ, τη Ζωή Χωραφά και συντελεστές της ταινίας.

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας.